Netwerkbeheerder Fluvius komt niet meer bij je binnen: "Vanaf nu nemen we meterstanden op via briefje in de bus"

dinsdag 21 april 2020 - 13:32
Alle bedrijven moeten zich aanpassen aan corona, en dat is bij netwerkbeheerder Fluvius niet anders. Zo komen hun medewerkers die je meterstanden noteren niet meer bij je binnen. Het bedrijf moet zich deze periode ook focussen op essentiële diensten en diensten die kunnen gebeuren door één medewerker alleen.

Nieuw systeem opnemen meterstanden

Iedere Vlaming kent ze wel, de medewerkers van Fluvius die bij je thuis de meterstanden van je gas en elektriciteit komen opmeten. Iedere twee jaar doen ze dat, het jaar dat ze niet zelf langskomen moet je de gegevens zelf noteren en doorgeven via een brief of digitaal. "De afgelopen weken hebben we voor alle meterstanden een beroep gedaan op de klant zelf, er waren dus geen medewerkers meer op pad die bij je langskwamen", zegt Björn Verdoodt van Fluvius. "Maar deze week zijn we met een nieuw systeem begonnen. We sturen onze meteropnemers terug op pad maar in plaats van bij je binnen te komen, steken ze een briefje in de bus. Daarop moet je dan zelf je meterstanden noteren en het voor je raam hangen. Twee dagen nadien passeert onze medewerker dan opnieuw en noteert de standen."

Maar waarom langskomen als het ook via brief of digitaal kan? Björn Verdoodt: "We merken dat mensen minder snel reageren op een brief of mail, of ze vergeten het. Als het besef er is dat er effectief iemand gaat langskomen en voor je huis gaat passeren zijn mensen meer geneigd om snel werk te maken van hun meterstanden. Op die manier moeten we zelf minder werken met schattingen, want dat gebeurt als we geen meterstanden doorkrijgen, en dat leidt tot minder discussie achteraf."

Wat doet Fluvius nog wel?

Bij je binnenkomen voor de meterstanden doen ze dus niet meer. Ook opdrachten en werken die moeten gebeuren in teamverband staan even on hold. "Maar uiteraard doen we wel nog alle essentiële en dringende werken die met het comfort en de veiligheid van de klanten hebben te maken", zo klinkt het bij Verdoodt. "Als er een gaslek of stroompanne is dan komen we uiteraard meteen langs. Daarbij houden we altijd rekening met de geldende coronamaatregelen zoals voldoende afstand houden. Wat we ook nog doen zijn solitaire werken, dus werken die één collega alleen kan uitvoeren. Denk maar aan het vervangen van straatlampen, maar ook aan aansluitingen bij mensen thuis. Al blijft de voorwaarde wel dat de opdracht door één collega moet kunnen gebeuren en er geen klant aanwezig is, bij nieuwbouw bijvoorbeeld."

Fluvius bekijkt op dit moment klant per klant wat mogelijk is. Het bedrijf heeft heel wat opdrachten in de wachtrij staan maar benadrukt dat het je zelf zal contacteren als een opdracht kan doorgaan. Je hoeft dus zelf geen contact op te nemen met hen.

Alle info en welke werken Fluvius nog uitvoert kan je vinden op hun website

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!