Nieuwe klanten bij Telenet krijgen enkel nog digitale factuur: “Geen mogelijkheid meer voor papieren factuur”

dinsdag 8 juni 2021 - 11:07
Krijg jij je facturen nog op papier, of heb je liever alles digitaal? Bij de meeste bedrijven heb je nu nog de keuze. Maar als je een nieuw contract aangaat bij Telenet, kan je facturen enkel nog maar digitaal ontvangen. Een factuur op papier is geen optie meer, ook niet als je er specifiek naar vraagt. Isabelle Geeraerts van Telenet geeft bij "De inspecteur" (Radio 2) uitleg: “We besparen daar heel veel bladzijden papier mee.”

Voor wie geldt de nieuwe maatregel? 

Niet alle klanten van Telenet zullen hun factuur enkel nog maar digitaal ontvangen. “Het gaat over nieuwe klanten die vast of mobiel internet afnemen”, verduidelijkt Geeraerts.  “Zij kunnen hun factuur enkel nog maar digitaal krijgen, er is in ons systeem geen mogelijkheid meer om een factuur op papier te versturen. Het staat zo ook in het contract, dus klanten zijn ervan op de hoogte als ze een nieuw contract aangaan.”  

Als bestaande klant kan je dus wél nog je factuur op papier krijgen, maar het kan zijn dat Telenet je binnenkort zal vragen om over te schakelen naar digitale facturen. Dat gebeurt wanneer je iets aanpast aan je contract of een nieuw product neemt bij Telenet als bestaande klant. Maar dat gebeurt nooit zomaar, stelt Geeraerts gerust: “Het is echt de bedoeling dat medewerkers het gesprek met klanten aangaan. Klanten moeten weten dat ze hun aanrekening elektronisch zullen ontvangen, en ook wanneer en op welk e-mailadres de factuur zal toekomen.” 

Nieuwe klanten die vast of mobiel internet afnemen zullen hun factuur enkel nog maar digitaal krijgen.

Isabelle Geeraerts van Telenet

Maar wat als je toch een papieren factuur wilt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je digitaal nog niet goed mee bent? “Er kunnen uitzonderingen voorzien worden als klanten zich niet op hun gemak voelen bij een digitale factuur. Dan zorgen wij ervoor dat zij wel nog een papieren factuur zullen ontvangen”, vertelt Geeraerts. Maar ook dat geldt enkel voor bestaande klanten, voor nieuwe klanten is die optie er niet meer.  

Waarom een digitale factuur? 

Waarom kiest Telenet om zo veel mogelijk af te stappen van de papieren aanrekening? Er zit vooral een ecologische redenering achter. “Wij besparen daar heel veel papier mee”, legt Geeraerts uit. “Met alle papieren aanrekeningen die we versturen, zitten we aan 15 miljoen bladzijden papier per jaar. Dat is gigantisch veel, dat willen we reduceren.” 

Met alle papieren aanrekeningen die we versturen, zitten we aan 15 miljoen bladzijden papier per jaar.

Isabelle Geeraerts van Telenet

“Maar ook voor klanten zijn er voordelen”, zegt Geeraerts. “De factuur is sneller bij jou, want ze moet niet meer via de drukker en via de post bezorgd worden. Bovendien kan je via sms een geheugensteuntje krijgen, om ervoor te zorgen dat je niet vergeet te betalen.” 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!