Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Nieuwe telecomwet, goed nageleefd?

di 27 nov. - 7:58

Op 1 oktober werd de nieuwe telecomwet van kracht. Dankzij die wet is het onder meer moeilijker voor operatoren om je aan de telefoon een abonnement aan te smeren. Je moet nu namelijk ook elk nieuw
GSM

Op 1 oktober werd de nieuwe telecomwet van kracht. Dankzij die wet is het onder meer moeilijker voor operatoren om je aan de telefoon een abonnement aan te smeren. Je moet nu namelijk ook elk nieuw contract dat je aangaat schriftelijk bevestigen. Gewoon ‘ja’ zeggen aan de telefoon is dus niet meer genoeg, je moet nu ook schriftelijk je akkoord geven – bijvoorbeeld per brief of per e-mail.

Maar luisteraar Guido ondervond dat die nieuwe wet toch niet altijd evengoed wordt nageleefd. Hij heeft een gsm-abonnement bij Proximus en digitale televisie en internet bij Telenet. Onlangs kreeg hij een telefoontje van Belgacom met de vraag of hij niet al z’n telecomproducten bij hen wou nemen – hij kreeg er zelfs nog een gratis tv bovenop! Guido wou niet meteen toehappen, maar de medewerker stelde hem gerust: Guido zou een sms’je krijgen, en op dat sms’je kon hij dan antwoorden wat hij beslist had. Er kwam inderdaad een sms, maar wel één die zei dat Guido ingetekend had en dat de installateur binnenkort bij hem zou langskomen. Dat vond Guido wel een beetje te ver gaan. Hij wou annuleren, maar kon niet reageren op de sms, en vond ook nergens een emailadres waar hij het contract – dat hij eigenlijk niet eens besteld had - kon ongedaan maken.

Belgacom beweert dat zo'n mondelinge overeenkomst wel volstaat bij bestaande klanten en bij contracten van onbepaalde duur. Wel vreemd, want bij de ombudsdienst van de Telecomsector hebben ze nog nooit van dat onderscheid gehoord. Daar zeggen ze dat een schriftelijke overeenkomst sowieso nodig is. Een geval dat nog eens tot op de vezel moet onderzocht worden, maar in elk geval heeft Guido volgens de nieuwe wet ook altijd twee weken bedenktijd om onder het contract uit te komen.

Overstappen

Je kan elk telecomcontract gratis opzeggen na 6 maanden, ook contracten afgesloten vóór 1 oktober 2012. Maar je hebt wel nog altijd kosten aan je been als je je contract opzegt binnen de 6 maanden nadat je het afgesloten hebt.

Overstappen gaat volgens onze rondvraag inderdaad vlot. Op een uur of 4 kan een omschakeling al rond zijn, maar ga er voor de zekerheid toch maar van uit dat de operator iets meer tijd nodig heeft. De hele administratieve afhandeling duurt soms twee weken.

Ook goed om te weten: als je midden de maand overstapt, dan betaal je soms een maand lang twee abonnementen: een keer aan je oude, en een keer aan je nieuwe operator. Je plant je overstap dus bijvoorbeeld beter net voor een maandelijkse facturatiedatum.

Als je overgestapt bent, dan doe je er sowieso goed aan om zelf ook nog eens aan je oude operator te laten weten dat je overgestapt bent. Elke operator heeft daar ook een formulier voor op zijn website.

Naar welke operator?

Naar welke operator stap ik dan over? Dat is een goeie vraag, want met al die verschillende aanbiedingen, prepaid of postpaid, zou je al bijna door het bos de bomen niet meer zien. Ga in de eerste plaats na welk type beller je bent. En daarom bestaan er ook rekenmodules die op een persoonlijke, interactieve manier uitrekenen wat voor jou de meest interessante operator is. Kijk bijvoorbeeld eens bij Beste tarief.

Met zo’n module kan je ook berekenen welk pack het meest interessant is: de combinatie van je gsm-, vaste telefoon, internet- en digitale tv-abonnement bij éénzelfde operator. Handig is het wel, maar het is daarom niet altijd zo voordelig. Volgens Ivo Mechels van Test Aankoop moet je wel weten dat in sommige packs zaken zitten die voor jou niet zo interessant zijn en die jij toch niet gebruikt, maar daar betaal je natuurlijk allemaal voor mee. Het is dus goed om zo’n pack, en wat er allemaal in zit, toch eens na te lezen.

Gelijkaardig zijn de gsm-abonnementen waar je tegen een voordelig tarief een toestel (gsm, smartphone of tablet) bij kan kopen. Hoe verleidelijk dat ook klinkt, ook zo’n aanbod is niet altijd zo voordelig. Die operatoren stellen altijd één bepaald soort abonnement voor. In combinatie met dat toestel blijkt het bijna altijd interessanter om de twee los te koppelen: een goedkoper abonnement nemen en het toestel (of een ander toestel) los van de aanbieding kopen.

Het is bovendien ook moeilijker om met zo’n abonnement mét toestel voortijdig over te schakelen naar een andere operator. Dat heeft alles te maken met de restwaarde van je toestel. Als je het contract opzegt, moet je aan de operator de restwaarde van het toestel betalen. Je operator moet je bij je aankoop informeren over hoe dat restbedrag berekend wordt.

Ombudsdienst

Niet alle problemen zijn dankzij de nieuwe telecomwet dus de wereld uit. Hoewel de Ombudsdienst voor Telecommunicatie sinds 1 oktober wel effectief minder klachten over opzegvergoedingen heeft binnengekregen, en dat is niet slecht natuurlijk. Als je toch nog een probleem hebt en er met je operator niet uitkomt, dan kan je altijd een klacht indienen bij de Ombudsdienst van de Telcomsector.

Ombudsman Luc Tuurlinckx ontvangt de meest uiteenlopende klachten, gaande van facturatie- tot technische problemen die je niet opgelost krijgt, tot contractuele problemen rond bijvoorbeeld opzegvergoedingen. De ombudsdienst tracht in eerste instantie via bemiddeling de gebruiker en operator tot een oplossing te laten komen. Meestal lukt dat ook.

Hier vind je de Ombudsdienst

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet