“Onbewust e-box geactiveerd, nu wanbetaler volgens overheid”

vrijdag 3 december 2021 - 13:02
Foto: Canva
Heel wat Belgen vroegen het voorbije jaar online hun vaccin of coronacertificaat aan en logden daarvoor in bij ‘My e-box’, de digitale postbus van de overheid. Maar velen van hen beseffen niet dat ze daarmee hun toestemming geven om heel wat documenten en betalingsuitnodigingen alleen nog digitaal te ontvangen. Met alle gevolgen van dien, merkt De Inspecteur van Radio 2 aan talrijke reacties van luisteraars.

Onroerende voorheffing

Danny van Dooren uit Genk bindt de kat de bel aan bij De Inspecteur: “Ik ben een stipte betaler en zit al een hele tijd te wachten op de brief met de betalingsuitnodiging voor mijn onroerende voorheffing. Enkele dagen geleden valt er eindelijk een brief in mijn bus: een laatste aanmaning. Terwijl het de eerste brief was die ik erover ontving!”

Danny belt het nummer 1700 van de Vlaamse Infolijn dat op de brief vermeld staat. “Daar zeggen ze dat het wellicht komt omdat ik dit jaar mijn coronacertificaat gedownload heb. Als je dat doet, activeer je blijkbaar je persoonlijke e-box bij de overheid. En daardoor geef je aan dat je jouw documenten alleen nog digitaal wil ontvangen.”

Ik heb zonder het te beseffen mijn e-box geactiveerd, maar ik wist niet eens wat een e-box was!

Danny Van Doren, Genk

Danny herinnert zich inderdaad een pop up-scherm waarop iets stond over digitale documenten. “Maar ik dacht dat dat alleen ging om zaken in verband met mijn coronapas. Ik legde niet spontaan de link met mijn onroerende voorheffing of autobelasting. Ik had dus echt geen idéé dat dat dan meteen ook gold voor al die andere brieven van de overheid.”

Voortaan digitaal

Het verhaal van Danny klopt wel: eens je inlogt op je e-box, krijg je de documenten van alle overheidsdiensten die erbij aangesloten zijn enkel nog digitaal. Het gaat om onder andere het kadastraal uittreksel, het aanslagbiljet voor de personenbelasting, berichten over Tax-on-web, het groeipakket, je pensioen… De communicatie van in totaal zo’n 220 overheidsdiensten.

Maar dat is dus niet voor elke gebruiker duidelijk bij het inloggen. Na het gesprek met Danny wordt de app van Radio 2 overspoeld met berichten: honderden mensen blijken hetzelfde meegemaakt te hebben. Door het verhaal van Danny merken ze plots dat er al wekenlang documenten staan te wachten in hun e-box.

Zo heeft ook Annemie Goossens door dat ze haar onroerende voorheffing niet betaald heeft. “Dat moest voor 17 oktober gebeuren, maar ik had het niet door. Ja, we moeten zoveel mogelijk digitaliseren, maar het moet nog doenbaar blijven. Op den duur zien we door het bos de bomen niet meer.”

Waarom komt het niet duidelijk in het nieuws wanneer de overheid met zoiets start? Men gaat er vanuit dat elke burger dit zomaar begrijpt.

Luisteraar Dirk Gobbers

De Vlaamse belastingdienst merkte gelukkig op dat opvallend veel burgers niet of te laat betaalden, en besloot daarom op eigen initiatief de laatste aanmaning toch per post te versturen. Normaal gezien zou ook dat document enkel digitaal verstuurd worden, maar dankzij de ingreep konden heel wat Vlamingen op het nippertje een nalatigheidsintrest vermijden.

Ook Jos Henkens ontdekte per toeval dat hij zijn e-box geactiveerd had. “Ik dacht nochtans dat ik mezelf gewoon verbonden had met een extra informatiekanaal. Als je instemt met de e-box legt de overheid alle verantwoordelijkheid bij jou: je moet maar zien dat je die info in je e-box gelezen hebt. Werkt je e-mailadres niet meer, is je pc of smartphone kapot, dan heb je pech.”

Melding

Hoe los ik het probleem dan op? Je kunt meldingen laten aankomen via e-mail wanneer er een document in je e-box terechtkomt. Maar je moet er dan uiteraard wel voor zorgen dat je het juiste emailadres opgeeft.

Belangrijke tip: let op voor phishers. Wanneer je inlogt op ‘My e-box’, doe dat dan niet door te klikken op een link in een email. De e-box is namelijk populair bij phishers die je gegevens te pakken willen krijgen. Er is gelukkig wel makkelijk een mouw aan te passen: surf om in te loggen altijd zelf naar de website van My e-box.

Ingewikkeld

De regel is: eens je de e-box activeert, krijg je van de aangesloten diensten geen post meer. "Maar is dat wel altijd zo?", vraagt André Ciel zich af. Hij logde naar aanleiding van de uitzending direct in bij zijn e-box. “En inderdaad, daar stond mijn aanslagbiljet te blinken met vervaldag 15/10/2021. Ik heb het onmiddellijk betaald. Maar vorige maand kreeg ik wel nog mijn aanslagbiljet voor de personenbelasting via de post. Nu eens op papier, dan eens via e e-box. Wie geraakt daar nog aan uit?”

Willy van Hoye uit Zwijnaarde vraagt zich af hoe het komt dat hij steevast twee mails krijgt voor één en hetzelfde nieuwe document.

Ook ik was al een maand te laat met mijn betaling. Ik had pas door dat ik moest betalen nadat ik een valse mail kreeg om een verkeersboete te betalen via e-box.

Luisteraar Luc Camerlinck

Digitale kloof

De Inspecteur krijgt ook verzuchtingen van mensen die niet mee zijn op de digitale snelweg. Zo hadden de schoonouders van Lot uit Zedelgem blijkbaar hun e-box geactiveerd, maar hebben ze zelf niet eens een e-mailadres.

Het systeem valt of staat ook met toegang tot internet en een goede internetverbinding. Zo probeert Hendrik Groothaert al lang zijn e-box te openen, maar slaagt hij er maar niet in. “Ik krijg telkens de melding dat de e-box niet bereikbaar is. Alleen met die overheidssite heb ik problemen. Jammer, want zo kan ik de documenten niet zien.”

Leopold Seutens laat weten dat zijn schoonbroer noodgedwongen het Covid-attest op zijn Smartphone gezet heeft via zijn eigen internetverbinding. “Want ik heb zelf geen internetabonnement voor mijn Smartphone.”

Vervelend dat sommige documenten alleen in de e-box van mijn man toekomen. Hij kijkt zelden of nooit naar zijn privémails en had dit natuurlijk niet gezien. Gevolg: een aanmaning voor betaling.

Luisteraar Greta Kindt

Eigen verantwoordelijkheid

Bij het inloggen op My e-box krijg je de melding dat je voortaan heel wat documenten alleen nog digitaal zal ontvangen. De FOD Beleid en Ondersteuning belooft die melding extra in de verf te zetten, zodat mensen doorhebben wat de gevolgen zijn.

Luisteraar Eddy Vanbeveren legt de verantwoordelijkheid bij onszelf: “Ikzelf ben een 66-jarige gepensioneerde. Ik ben verwonderd dat zoveel mensen nu opeens (zogezegd) uit de lucht komen vallen. Ooit moeten ze toch ergens een melding aanvaard hebben om die e-box in werking te stellen? Er zijn blijkbaar heel wat mensen die heel vlug iets aanklikken zonder eerst het nodige te lezen.”

Twijfel je of jij ook onbewust je e-box hebt geactiveerd? Of wil je zeker zijn dat je een melding krijgt wanneer er een nieuw digitaal document aankomt? Lees er alles over in onderstaand artikel!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!