Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Online een restaurant reserveren via een derde partij: goed idee of niet?

wo 12 feb. - 7:21

Restaurants kiezen er steeds vaker voor om reservaties niet meer zelf aan te nemen. Ze doen dan een beroep op een online platform, een tussenpersoon dat klanten verder helpt. Aan zo'n platform zijn zeker voordelen verbonden, zowel voor de klant als voor de restauranthouder. Maar er zijn ook nadelen verbonden aan zo'n systeem. De Inspecteur zet de pro's en de contra's op een rijtje.

Wil je online een reservatie maken? Dan kom je misschien wel in contact met platformen zoals Table Fever of The Fork. Zo'n platform fungeert als tussenpersoon tussen de klant en de restauranthouder. Veel restauranthouders kiezen er bewust voor om reservaties uit te besteden aan een externe partner. Zo kunnen ze zich focussen op de taken die er echt toe doen zoals koken, menu's opstellen en de bestelling. In ruil voor die service, betalen restauranthouders een jaarlijkse of maandelijkse bijdrage aan de externe partner voor de geleverde diensten. 

Ook voor de consument kan het handig zijn. In één klik zie je waar er nog een tafeltje beschikbaar is op een specifiek tijdstip. Ben je een tafeltje vergeten reserveren op Valentijn bijvoorbeeld, dan komt zo'n platform als geroepen. Daarnaast vind je er ook reviews en kan je persoonlijke lijstjes aanmaken.

Een voorschot of gratis reservatie?

Restaurants krijgen wel eens te maken met klanten die een tafel reserveren, soms voor grote groepen, en uiteindelijk niet komen opdagen. Op die manier loopt een restaurant inkomsten mis. Om die "spookreservaties" uit de weg te gaan, krijgen restaurants bij sommige reservatieplatformen de optie om een voorschot aan te rekenen. Het bedrag van het voorschot wordt bepaald door het restaurant zelf. Het reservatieplatform rekent wel een commissie aan op dat voorschot. Elke reservatieplatform verwerkt die voorschotten op zijn eigen manier.

Bij The Fork wordt er door bepaalde restaurants bijvoorbeeld een forfaitair bedrag gereserveerd op de kredietkaart als je reserveert. Je moet dan wel je persoonlijke gegevens achterlaten op het moment dat je een reservatie maakt, alsook je kredietkaartgegevens. Dat bedrag wordt ingehouden als je niet komt opdagen. 

Bij Table Fever koop je voor sommige restaurants op voorhand een ticket. Je betaalt op voorhand al een bepaald deel van de rekening. Het bedrag kan zelf oplopen tot €125, afhankelijk van het restaurant. Dat ticket wordt verrekend als je effectief bent gaan eten. Als je de dag van de reservatie toch niet kan komen en je verwittigt op tijd, dan kan je het gekochte ticket overzetten naar een andere dag. Uiteraard in overleg met de restauranthouder. 

 

Check de algemene voorwaarden

Handig dus, zo'n reservatieplatform, maar let er toch mee op! Het loont de moeite om de algemene voorwaarden te lezen, want er kunnen snedige kantjes aan vastzitten. Zo staat er in de algemene voorwaarden van The Fork een klein zinnetje bij de voorwaarden als je een plaatjes reserveert bij een restaurant waarbij er een forfait op je kredietkaart wordt gereserveerd. In de algemene voorwaarden staat dat die restaurants indien de consument 15 minuten later dan het gereserveerde tijdstip arriveert, het voorschot alsnog kunnen inhouden. Of die voorwaarden ook strikt toegepast worden, valt natuurlijk af te wachten.

Horeca Vlaanderen raadt ook aan om voor een reservatie rechtstreeks contact op te nemen met het restaurant zelf.  Reserveringssystemen zijn vandaag een realiteit, zeggen zij ook, dus bekijk ze gerust, maar wie zich er niet goed bij voelt, neemt beter rechtstreeks op met de restauranthouder. Vergeet ook niet dat die tussenspelers een verdienmodel hebben waarop het restaurant uiteindelijk moet inboeten. 

Sowieso moet je er rekening mee houden dat het platform waarop je reserveert niet verantwoordelijk is voor het eindresultaat. Als het computersysteem van het restaurant het bijvoorbeeld laat afweten waardoor er een fout aantal beschikbare plaatsen werd doorgegeven, dan zal het platform daar niet voor verantwoordelijk zijn. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet