Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Op deze lijnen mag je hinder verwachten tijdens de werken aan Brussel-Zuid

wo 25 sep. - 8:50

De werkzaamheden aan de seininrichting van Brussel-Zuid tussen 14 oktober en 12 november zullen gevolgen hebben voor naar schatting 27.000 reizigers die gebruikmaken van de piekuurtreinen. Dat hebben de spoorbedrijven NMBS en Infrabel vandaag bekendgemaakt. 12 piekuurtreinen worden geschrapt, en het traject van 35 piekuurtreinen wordt beperkt of aangepast.

"Er zijn 65 seinen en 170 wissels die vervangen of vernieuwd moeten worden. We zitten nu met elektro mechanische technologie van een 50 jaar geleden," zegt woordvoerder van Infrabel, Frédéric Pétit. Vanaf 14 oktober moderniseert Infrabel de seininrichting aan de zuidelijke inrit van station Brussel-Zuid.  "In 2014 zijn we gestart aan de modernisering van de bovenleiding en spoorinfrastructuur. Dat was in alle luwte, ’s nachts en in weekends en de reiziger heeft daar geen hinder van ondervonden," voegt Pétit daaraan toe. Die modernisering moet zowel de betrouwbaarheid van het treinverkeer als de veiligheid ten goede komen.

Tijdens de werken, die een maand duren, moet de NMBS het treinverkeer van en naar Brussel inperken tijdens de spitsuren. Dat komt omdat Infrabel een groot deel van de wissels, in een eerste fase 30 procent, later zelfs 50 procent, vast moet zetten, waardoor minder treinen langs dit traject kunnen rijden. Ook tijdens twee verlengde weekends, van 1 tot 3 en 9 tot 11 november zal er veel hinder zijn: "In de werkweekends zullen de uitgevoerde  werken getest worden. Dan gaan er ongeveer 240 testritten met locomotieven gebeuren om te zien of alle technologie goed is afgestemd," legt Frédéric Pétit van Infrabel verder uit. 

Kijk hier voor welke P-treinen op uw traject de dienstregeling verandert

Vooral problemen voor de P(iekuur)-treinen

De werken hebben vooral impact op de ochtend- en avondspits op weekdagen zegt Bart Crols, woordvoerder van NMBS: "Het goede nieuws is dat 85 procent van de treinen die 's ochtends of 's avonds door de Noord-Zuid verbinding rijden geen impact ondervinden. Er zijn wel 12 treinen die we moeten schrappen en 35 andere die we moeten omleiden naar een ander Brussels station." Ook tijdens de twee verlengde weekends begin november zal het treinverkeer in en rond Brussel moeilijk verlopen. Voor de rest verandert de dienstregeling niet. 

Dit is de impact van de werken kort samengevat:

  • Van 14 oktober t.e.m. 11 november: tijdens de piekuren ’s ochtends en ’s avonds rijden P-treinen vanuit alle assen naar en van Brussel niet of hebben andere eindstations
  • Weekends 19-20 en 26-27 oktober: normale dienstregeling

  • Weekends 1-3 en 9-11 november: meeste treinen die Halle, Brussel-Zuid –Centraal of –Noord passeren worden omgeleid naar andere Brusselse stations. Meeste treinen die Halle, Brussel-Zuid –Centraal of –Noord passeren worden omgeleid naar andere Brusselse stations. Tussen Halle en Brussel-Zuid is er busverbinding.

De 35 betrokken P-treinen zullen omgeleid worden langs spoorlijnen 26, langs het zuid-oosten, lijn 28 ten westen van Brussel en lijn 50 in het noord-westen van Brussel. Sommige P-treinen hebben als nieuw eindstation Brussel-Schuman, Jette, Brussel-West of Merode. Vanuit de eerste twee is een treinaansluiting voor verdere reizen in en rond Brussel, vanuit Merode en Brussel-West moeten reizigers via de metro van MIVB verder reizen, zegt An van Hamme van MIVB: "Dat kunnen ze gratis doen, met hun bestaand vervoersbewijs. Via een onlineplatform van de NMBS kunnen ze een pasje aanvragen, om daarna te activeren aan een verkoopautomaat van de MIVB."

De 12 afgeschafte P-treinen bevinden zich vooral op de as Brussel-Leuven-Hasselt-Luik.

Grootste hinder in verlengde weekends

In de verlengde weekends van 1 tot 3 en 9 tot 11 november test Infrabel dus de nieuwe installaties van de seininrichting. Dat zijn duizenden scenario's om te testen en daardoor rijden tussen Brussel-Zuid en Halle geen treinen in die weekends. Ook voor internationale treinen hebben de werken impact zegt Bart Crols van NMBS: "Die worden omgeleid via het oostelijke ringspoor. Daardoor komt er extra reistijd bij, maar die treinen rijden gewoon. "

Voor trajecten naar onder andere de kust, de Ardennen en internationale reizen heeft de NMBS opgelijst waar de problemen zich bevinden en wat de alternatieven zijn. Tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid rijden tijdens deze weekends ook 6 treinen per uur in beide richtingen. Er rijden ook 4 treinen per uur van Brussel-Noord en 2 per uur van Brussel-Zuid naar de luchthaven van Zaventem. 

Communicatie

Op de website en app van de NMBS staat alle info over de werkzaamheden en veranderingen op de betrokken trajecten. De routeplanner is ook aangepast aan de werkzaamheden in Brussel-Zuid. Omdat de bezetting van veel treinen naar Brussel nog groter zal zijn dan anders, raadt de NMBS mensen die tijdens de spitsuren reizen aan om hun reis te vervroegen of verlaten. De samenstelling van heel wat treinen zal ook versterkt worden.

De NMBS zet in de piekuren en in de weekends tijdens de werken ook extra perron- en stationspersoneel en Securail-agenten in.  

Trein, Tram, Bus

Trein Tram Bus, de belangenorganisatie van treinreizigers heeft weinig bezwaar bij het nieuwe plan. Woordvoerder Peter Thoelen toont begrip voor de modernisatie van de Noord-Zuid as: “Het plan is natuurlijk noodzakelijk, kwestie van signalisatie en veiligheid. Zeker met het nodige ECTS-veiligheidssysteem dat in Europa uitgerold wordt.” 

De timing vindt Thoelen wel lastiger, de werken vallen namelijk dicht bij enkele vakantieweekends. Verder heeft hij het moeilijk met de afschaffingen op de lijn Luik-Leuven-Brussel. Volgens Thoelen heeft deze lijn weinig te maken met het Noord-Zuid traject. Reizigers zouden daarbij wel kunnen doorrijden tot Schaarbeek. Een eventuele overstap naar een andere trein zou wel mogelijk zijn. 

Bron: VRT NWS door Mathias Ackermans en Arnaut Van Vlieren

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet