Opgelet als je online een spotgoedkope reis boekt!

vrijdag 17 mei 2019 - 08:02
Want bij dergelijke spotgoedkope aanbiedingen zitten er wel eens addertjes onder het gras. Dat merkt niet alleen De Inspecteur die er veel klachten over krijgt. Ook op de website meldpunt.belgie.be zijn de klachten het voorbije jaar sterk gestegen. Hun aantal steeg met 43% ten opzichte van 2017.

De klachten gaan vooral over goedkope aanbiedingen waar achteraf nog heel wat kosten bij komen. Maar ook over hotels die worden aangeboden en uiteindelijk niet blijken te bestaan. Of over websites die veilingen organiseren waar consumenten op spotgoedkope reizen kunnen bieden. Alleen is het daar niet altijd duidelijk voor de consument dat een bod betekent dat je een contract aangaat.

Opbodwedstrijd

Zo getuigen Rani en Ilse in De Inspecteur over de problemen die ze hadden met de website reizendeals.nl, een website waar je kan bieden op reizen en weekendjes. Zij zagen hun biedingen als een soort opbodwedstrijd, een spelletje. Als zou blijken dat zij het hoogste bod hadden dachten ze nadien de deal te kunnen sluiten. Maar niks was minder waar want het hoogste bod betekende meteen een contract. Zo boekte Rani 2 reizen zonder het te beseffen, de dochter van Ilse zelfs 4. 

Leen Desmedt van het ECC: Het lijkt inderdaad op een spelletje maar weet goed dat bieden op een veiling betekent dat je aangeeft de reis aan het geboden bedrag te willen kopen. Net zoals bij een echte veiling sluit je een overeenkomst af die je moet naleven. Deze onlineveilingen vallen onder de 'verkoop op afstand' en de daarbijhorende regelgeving moet dus worden nageleefd. Daar knelt soms het schoentje."

Gaat het om een voucher waar nog geen datum vastligt, dan kan je als consument rekenen op je herroepingsrecht

Leen Desmedt, ECC

Een onlineverkoper, of een onlineveiling zoals reisdeals.nl, moet aan consumenten een totaalprijs melden. Zo gebeurt het vaak dat op het einde van de rit nog administratie- of verzendingskosten worden aangerekend. Of gebeurt de bieding voor 1 persoon terwijl je in werkelijkheid voor 2 personen moet boeken. Dus je biedt bijvoorbeeld 150 euro terwijl het achteraf sowieso 300 zal worden.

Ook de voorwaarden zijn volgens het ECC niet altijd even duidelijk voor de consument. Daarin lees je soms dat de beschikbaarheidsdatum kan wijzigen. Dus als je een trip boekt voor een bepaald weekend kan het zijn dat je, zodra je de voucher in handen hebt, niet meer kan boeken voor dat weekend dat je in gedachten had. Want inderdaad, vaak gaat het hier om een voucher waarmee je achteraf nog de data moet vastleggen.

Zo kom je dan al snel bij de annulatievoorwaarden terecht en ook die zijn niet altijd even zuiver. Je leest bij verschillende websites dat annulatie niet mogelijk is maar dat kan niet. Bij een pakketreis zegt de pakketreiswetgeving dat je kan annuleren en daaraan redelijke kosten kunnen verbonden zijn. Voor een trip of accommodatie waar nog geen datum voor is vastgelegd en waar de boeking dus nog moet gebeuren, een voucher dus, heb je wel herroepingsrecht. Hier heb je dus een bedenktermijn van 14 dagen na aankoop om hem te annuleren.

Weetwatjekoopt.be

Omdat het aantal klachten over online boeken van goedkope reizen sterk gestegen is lanceert Consumentenminister Kris Peeters een campagne om de consument te waarschuwen tegen malafide online reisbureaus. Een handvol tips waarop je best let bij het online kopen van een reis kan je vinden op www.weetwatjekoopt.be. Het gaat dan om tips zoals het controleren van de contactgegevens van de verkoper en of hij of zij ingeschreven is, controleer ook grondig het aanbod en baseer je niet enkel op een mooie foto. Besef dat de eerste websites die je in je zoekresultaten vindt niet altijd de beste zijn, daar gaat het vaak over advertenties. Je controleert ook best de kwaliteit en betrouwbaarheid van de website waarop je wil boeken, iets dat makkelijk kan via de Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument.

 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!