Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Opgepast: bankfraude via telefoon en sociale media

wo 10 apr. - 6:18

Fraudeurs proberen via verschillende kanalen jouw persoonlijke gegevens te achterhalen en zo toegang te krijgen tot jouw rekeningen. Febelfin, de koepelorganisatie van de banken, waarschuwt: "Geef in geen enkel geval je persoonlijke codes door, hoe geloofwaardig het ook klinkt".
vrouw aan laptop

Oplichters die via mail jouw persoonlijke gegevens proberen te bekomen is een klassieke vorm van phishing. Maar meer en meer maken de oplichters ook gebruik van sociale media en telefoongesprekken. Febelfin ziet dat de oplichters vaker een beroep doen op kanalen zoals Twitter, Facebook en Whatsapp.  

Via allerlei smoesjes hengelen de oplichters naar je persoonlijke codes om zo toegang te krijgen tot jouw rekening. "De oplichters worden steeds professioneler en zijn op meerdere platformen actief", waarschuwt Isabelle Marchand van Febelfin.

Zo ook bijvoorbeeld op 2dehands.be. Je plaatst een zoekertje en krijgt reactie van een mogelijke koper. Die vraagt om €1 over te schrijven naar zijn rekening, op die manier beschikt hij over jouw gegevens en kan hij makkelijk het volledige bedrag storten. "Laat je zeker niet vangen. De oplichters sturen via jouw overschrijving een link waardoor ze aan al jouw persoonlijke codes geraken", zegt Febelfin.

 

De enige tip is en blijft: geef nooit - maar dan ook nooit -je bancaire gegevens door via mail, sms of sociale media.

Help, ik ben slachtoffer geworden

Indien je slachtoffer geworden bent van bankfraude, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank om een melding te maken en je rekening te laten blokkeren. Hoe sneller je die actie onderneemt, hoe groter de kans bestaat dat de bank het geld nog kan recupereren. Neem ook contact op met de politie

De bank zal een onderzoek starten om te kijken naar de feitelijke omstandigheden waarin de fraude heeft plaatsgevonden. Ze controleren of er eventueel sprake is van kwaadwillig opzet of grove nalatigheid. Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek bekijkt de bank of de klant terugbetaald kan worden. Dat is niet altijd het geval.

Meld fraude

Krijg je een verdachte mail of bericht, maak dan meteen een melding bij de bankkantoor of de klantendienst. Alle banken hebben ook een mailadres waar je de phishing-mails naar kan doorsturen. 

Verdachte mails kan je ook steeds doorsturen naar verdacht@safeonweb.be .

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet