Oplichters aan de lijn!

vrijdag 26 oktober 2018 - 08:21
Word jij opgebeld door een onbekende die beweert dat je nog schulden moet aflossen? Of krijg je een mooi aanbod van een telefoonverkoper dat té mooi is om waar te zijn? Wees op je hoede en stel de juiste vragen. Er zijn nog altijd teveel meldingen over frauduleuze telefoonverkopers.

Tania belt om schulden te innen 

Rita uit Roeselare getuigt over het telefoongesprek dat zij onlangs voerde met een zekere Tania. "Ze vertelde me dat ze heel veel over me wist. Zo kende ze bijvoorbeeld de laatste cijfers van mijn rekeningnummer en ook mijn geboortedatum. En die Tania beweerde ook dat ik héél veel schulden heb. Maar dat kan niet!" 

Tania laat Rita weten dat ze die schulden kan aflossen als ze 1988 euro stort op de rekening van Tania. Maar dat is Rita niet van plan. 

Volgens het Europees Centrum voor de Consument zijn er nog veel klachten over dat telefoonnummer van die zogenaamde Tania. "We kunnen zelf geen onderzoek voeren maar we horen veel verhalen van andere consumenten. En daaruit blijkt dat het telefoonnummer gelinkt kan worden aan louche bedrijven die op de grijze lijst staan van de FOD economie." 

Het ECC geeft de duidelijke raad om niet te betalen.

Het feit dat die Tania gegevens over  jou heeft, is volgens woordvoerder Leen Desmedt ook makkelijk te verklaren. "Als je ooit je gegevens hebt doorgegeven in een telefoongesprek met een verdachte verkoper of op een malafide website die korting belooft in ruil voor gegevens, heb je het zitten." 

Als het té mooi lijkt om waar te zijn... 

...dan is het dat meestal ook. Die boodschap knoop je maar beter in je oren. Als een telefoonverkoper belt met een mooi aanbod waar allerlei voorwaarden aan vasthangen, moeten al je alarmbellen afgaan.

Vaak heeft de verkoper het over een buitenkansje maar om van het aanbod te kunnen genieten, moet je op voorhand al betalen en achteraf kan je dan de kosten recupereren. Of je krijgt een proefpakket waar verzendingskosten aan vasthangen. Het zijn klassieke trucjes die bedoeld zijn om je in de val te lokken. 

Wees dus op je hoede! Ook als je niet antwoordt op de bevestigingsmail, sturen oplichters een factuur met een bedrag dat vaak hoger ligt dan de aangekondigde prijs. Of het bedrijf dreigt met een incassobureau.

Tips om oplichters te herkennen

Bij het begin van het gesprek moet de telefoonverkoper zich kenbaar maken. De verkoper moet zeggen wie hij of zij is, in naam van welk bedrijf er gebeld wordt en wat het aanbod exact is.
Raadpleeg de lijst van verdachte telemarketingbedrijven op www.oplichtersaandelijn.be.

  • De telefoonverkoper moet het aanbod duidelijk omschrijven: wat is het, hoeveel kost het, hoeveel pakketten krijg je, zijn er verzendingskosten aan verbonden, ... 
  • De verkoper moet het aanbod schriftelijk of per e-mail bevestigen. Het kan zijn dat die bevestiging in je spam inbox terecht komt. 
  • Een verkoper moet je ook informeren dat je over een herroepingsrecht beschikt van 14 dagen. Die periode gaat in vanaf de dag van de levering van het aangekochte product.

Je kan de geldigheid van de overeenkomst eventueel per aangetekende brief of e-mail betwisten. Wil je geen commerciële telefoonoproepen meer ontvangen, schrijf je dan in op de “Bel-me-nietmeer-lijst”.

Betwist de factuur 

Als je niks hebt gevraagd of niks hebt besteld, moet je zeker niks betalen.

Als je een pakket kreeg opgestuurd, moet je dat ook niet terugsturen. Kreeg je een telefoontje en ging je wel in op een proefpakket maar niet op een abonnement, betaal het abonnement dan niet. 

Je moet de zendingen en de bijgevoegde rekeningen wel betwisten. Laat het bedrijf schriftelijk weten dat je niet akkoord bent gegaan met de verkoop en dat je de factuur betwist. Op de website van het ECC, het Europees Centrum voor de Consument, vind je ook voorbeeldbrieven die je kan gebruiken om een gedwongen telefoonverkoop te betwisten.

Wat moet ik doen als ik in de val gelopen ben? 

Dien een klacht in bij de lokale politie en meld de fraude op: meldpunt.belgie.be (optie “Telefonische verkoop” of “Incassobureaus”). Bevindt de televerkoper zich in een ander land van de Europese Unie, contacteer dan het Europees Centrum voor de Consument.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!