Oplichters aan de lijn!

maandag 16 april 2018 - 08:27
Een mooi aanbod per telefoon, maar het is niet duidelijk met wie je belde en hoeveel het kost? Wees op je hoede en stel de juiste vragen. Er zijn veel meldingen over telefonische oplichters, vaak uit Nederland.

Als het té mooi lijkt om waar te zijn... 

...dan is het dat meestal ook. We kunnen het niet vaak genoeg herhalen. Als iemand je opbelt met een buitenkansje waarvoor je eerst moet betalen, maar waarmee je uiteindelijk nòg meer geld terugkrijgt, dan heb je meer dan waarschijnlijk een oplichter aan de lijn.

Grote kortingen voor hotels of reizen, stalen van schoonheidsproducten of een uitnodiging om tegen een lage prijs of zelfs gratis producten te testen. Het zijn allemaal gekende manieren om je in de val te lokken. Wees dus op je hoede! Ook als je niet antwoordt op de bevestigingsmail, sturen oplichters je toch een factuur met een bedrag dat vaak hoger ligt dan de aangekondigde prijs. Of, ze dreigen met een incassobureau. Zelfs als je betaalt, ontvang je wellicht nooit wat je hebt gekocht

Tips om oplichters te herkennen

Bij het begin van het gesprek moet de televerkoper zich kenbaar maken.
Raadpleeg de lijst van verdachte telemarketingbedrijven op www.oplichtersaandelijn.be.

  • De televerkoper moet jou duidelijk alle kenmerken van zijn aanbod geven 
  • Het aanbod schriftelijk of per e-mail bevestigen (kijk altijd bij je spam!)
  • En je informeren dat je over een herroepingsrecht beschikt van 14 dagen vanaf de dag van de levering van het aangekochte product.

Laat je niet intimideren door een incassobureau! Je kan de geldigheid van de overeenkomst eventueel per aangetekende brief of e-mail betwisten. Wil je geen commerciële telefoonoproepen meer ontvangen, schrijf je dan in op de “Bel-me-nietmeer-lijst”.

Wat moet ik doen als ik in de val gelopen ben? 

Dien een klacht in bij de lokale politie en meld de fraude op: meldpunt.belgie.be (optie “Telefonische verkoop” of “Incassobureaus”). Bevindt de televerkoper zich in een ander land van de Europese Unie, contacteer dan het Europees Centrum voor de Consument.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!