de inspecteur
Oplossing voor je sjoemelauto
di 24 nov. - 6:42
Dieselgate breidt maar uit. Audi heeft nu ook toegegeven dat er gesjoemeld is met hun 3-liter dieselmotoren. Ook daar ligt de uitstoot op de weg veel hoger dan tijdens testomstandigheden.
Iets goed te maken
Maar we krijgen stilaan ook zicht op de oplossing van het dieselgate-schandaal. Volkswagen zei gisteren in de Kamercommissie dat het van plan is om alle sjoemelauto's in ons land aan te passen - een kleine 320.000 in totaal.
Wagens met een 1,2 of 2,0-dieselmotor krijgen een software-update. Wagens met een 1,6-dieselmotor krijgen daarbovenop ook een kleine technische aanpassing. De software aanpassen duurt ongeveer een uur.
Volkswagen belooft om alle aanpassingen kostenloos uit te voeren, en zal naar eigen zeggen ook een vervangwagen voorzien als je die nodig hebt. Als je dat wil komen ze je auto zelfs bij je thuis ophalen en brengen ze hem terug na de ingreep.
Het bedrijf maakt zich ook sterk dat de restwaarde van je auto even hoog blijft, en dat je ook geen verschil zal merken in de prestaties van je motor.
Mooie beloftes; hopelijk komen ze die ook na. Laat het ons zeker weten als je een brief krijgt, via inspecteur@radio2.be. Dat kan echter wel nog een tijdje duren, want de hele operatie zou minstens tot eind volgend jaar in beslag nemen.
Goed om te weten: als je weigert om je wagen binnen te brengen riskeer je een sanctie, maar je auto kan wettelijk gezien niet uit het verkeer genomen worden.
CO2-schandaal
In ons land zijn ook zo'n 6.000 modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat betrokken bij het schandaal rond CO2-emissiewaarden dat VW een tijd geleden zelf opbiechtte.
VW-invoerder D'Ieteren schortte begin november de verkoop van de betrokken voertuigen op, maar de schorsing is intussen opgegeven.
De onregelmatigheden rond de CO2-uitstoot zijn niet technisch van aard, dus hoeft er ook geen technische ingreep tevolgen. De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van de betrokken auto's blijft ongewijzigd bij dagelijks gebruik.
Als de betrokken klanten ooit een hogere autobelasting zullen moeten betalen door het CO2-schandaal, dan zal VW de meerkost op zich nemen, beloofde de autobouwer.