Patiënten schrikken nog te vaak van hoge ziekenhuisfactuur: "Ze rekenen mij zonder waarschuwen bijna 400 euro aan voor een medicijn"

maandag 15 maart 2021 - 08:15
Ben jij na een behandeling of een verblijf in het ziekenhuis al eens geschrokken van de ziekenhuisfactuur die plots veel hoger was dan wat je in gedachten had? De Inspecteur krijgt verschillende verhalen binnen van patiënten die dat meemaken. Manuelle en Frieda getuigen over hun ziekenhuisfactuur.

Patiënten worden te weinig geïnformeerd over de kosten van een behandeling in het ziekenhuis. Dat stelt het Vlaams Patiëntenplatform. Daardoor schrikken veel patiënten wanneer ze hun factuur ontvangen en er plots hoge kosten worden aangerekend. Ook De Inspecteur krijgt veel vragen van luisteraars die plots honderden euro's extra moeten betalen.

Duur medicijn

Manuelle Verweire uit Destelbergen moet onlangs een ingreep laten doen in het AZ St-Lucas in Gent. "Ik werd behandeld wegens stuwing in de aderen. Het zou om een dagopname gaan." Voor de ingreep komt de arts nog uitleg geven aan Manuelle over de ingreep. "Hij heeft uitgelegd wat hij ging doen, maar hij heeft toen met geen woord gerept over het eventuele gebruik van dure medicijnen."

Achteraf krijgt Manuelle een factuur opgestuurd waar ze van achterover valt. "De klachten zijn gebleven en daarbovenop krijg ik ook nog eens een rekening van 367,96 euro die ik zelf moet betalen." Uit de factuur blijkt dat de dokter een contrastvloeistof heeft gebruikt die niet wordt terugbetaald door de mutualiteit.

De arts is uitleg komen geven over de ingreep maar heeft niks gezegd over de dure contrastvloeistof. Toen ik de factuur kreeg was het te laat.

Manuelle Verweire

Van het kastje naar de muur

Manuelle schrikt van de factuur en neemt contact op met het ziekenhuis. "We hebben de factuur in eerste instantie betwist bij het ziekenhuis zelf en hun ombudsdienst. Maar daar kunnen ze alleen maar zeggen dat het om een niet-terugbetaald medicijn gaat en dat ik eventueel contact kan opnemen met mijn ziekenfonds."

Dus stapt Manuelle naar haar mutualiteit. "Daar klinkt het droog dat de factuur moet betaald worden." Zelfs wanneer Manuelle aanhaalt dat ze het niet eerlijk vindt dat de dokter haar niet op voorhand heeft gewaarschuwd dat hij een medicijn zou gebruiken dat niet wordt terugbetaald, blijft de mutualiteit bij haar standpunt. "Ik moet zwart op wit kunnen bewijzen dat de arts ons niet op voorhand heeft ingelicht over de kosten." Dat kan ze niet, dus zit er niets anders op dan de factuur betalen.

Ereloonsupplement zonder één dokter te zien

Ook Frieda Peeters uit Antwerpen krijgt onlangs een hoge ziekenhuisfactuur. "Ik heb een nieuwe lens in mijn oog laten plaatsen in het ZNA Jan Palfijn." Frieda krijgt bij haar inschrijving de vraag of ze een éénpersoonskamer wil. "Uit veiligheidsoverwegingen omwille van COVID-19 heb ik voor zo'n eenpersoonskamer gekozen." Frieda beseft dat die kamer duurder zal zijn, maar gaat toch akkoord.

"Ik ben uiteindelijk van 10 uur tot 17 uur in de kamer geweest. Ik heb in die hele tijd geen enkele dokter gezien. Meer zelfs, ik heb niet eens een glaasje water of een kop koffie gekregen." Maar achteraf krijgt Frieda toch een dure rekening in de bus. "Tot mijn grote verbazing moet ik 931,26 euro betalen. Dat zijn allemaal supplementen die ik zelf moet betalen omdat ik een eenpersoonskamer heb gekozen. 200% meer dan wanneer ik voor een tweepersoonskamer zou kiezen."

Ik moet ereloonsupplementen betalen voor een éénpersoonskamer, maar ik heb nooit een dokter gezien in de kamer.

Frieda Peeters

Meer uitleg aub

Manuelle en Frieda zijn het eens: ze hadden beter geïnformeerd moeten worden over de extra kosten die zouden aangerekend worden. "Ik had het document misschien wat beter moeten lezen", geeft Frieda toe. "Maar 200% extra aanrekenen, gewoon voor die éénpersoonskamer, dat vind ik er toch wat over."

Ook het Vlaams Patiëntenplatform vindt dat de informatie die patiënten krijgen over hun ziekenhuisfactuur niet voldoende is. "Uit onderzoek blijkt dat 7 op de 10 patiënten niet juist geïnformeerd zijn. Daarnaast blijkt ook patiënten het minst geïnformeerd worden in het duurste ziekenhuis."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!