Pendelaar Sofie: "De werken in Brussel-Zuid starten maandag. Ik houd mijn hart vast"

donderdag 10 oktober 2019 - 15:32
Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Maandag 14 oktober 2019. De start van heel wat ellende bij de pendelaars. Want dan start Infrabel met werken aan de seininrichting van Brussel-Zuid. De werken zullen een maand duren, en zullen gevolgen hebben voor 27.000 reizigers die piekuurtreinen nemen. De P-treinen. Zoals die van Poperinge naar Schaarbeek en terug. Jah, dikke shit dus voor mij, hé. En voor 26.999 andere pendelaars.

De aankondiging die niks aankondigt

Begin september verspreiden Infrabel en de NMBS een persbericht om te zeggen dat er een alternatief vervoersplan komt. Dat moet de impact op de reizigers zo veel mogelijk beperken. Oké. Kom maar af met dat alternatieve vervoersplan. ‘Dit plan wordt momenteel gefinaliseerd. Een gemeenschappelijke communicatie zal op dinsdag 24 september plaatsvinden.’ Jah. Nog wat geduld dus. Geen paniek. Ik maak er mij niet al te druk om, ik veronderstel dat ik op één of andere manier wel in Brussel zal geraken. Toch?

Op 24 september ben ik op vakantie. Ik wandel door de heuvels van Snowdonia. Ik denk niet aan de trein. Maar ik ontsnap er niet aan. Ik krijg berichten.

12 piekuurtreinen worden geschrapt, en het traject van 35 piekuurtreinen wordt beperkt of aangepast. Ai ai. Wat zal het zijn voor mijn treinen? Geraak ik nog wel in Brussel? Moet ik een vroegere of latere trein nemen en overstappen in Kortrijk of Gent? Zal ik moeten afstappen in Brussel-Zuid en van daar de metro nemen?

Op zoek naar mijn trein

Ik moet even zoeken naar de juiste informatie over mijn treinen. De P7008 en de P7009 (de treinen die ’s ochtends van Poperinge naar Schaarbeek rijden) en de P8009 (de trein die ik ’s avonds neem om thuis te geraken). Ik vind het niet meteen. Er staat dat ‘sommige P-treinen worden omgeleid via of beperkt tot Brussel-Schuman, Brussel-West, Merode en Schaarbeek’, dat sommige treinen ‘worden afgeschaft over hun volledige traject’. Alle andere treinen rijden normaal.

Spannend. Ik weet nog niks meer over mijn treinen. Ik vind 'wat zijn de gevolgen en alternatieven voor mijn regio?' Ik kijk. Ik klik op ‘As Brussel-Kortrijk’.

Er zijn treinen die omgeleid worden via Brussel-West en Thurn-en-Taxis. Er zijn treinen die omgeleid worden via Jette, Bockstael en Schaarbeek. Geen P7008, P7009 of P8009.

‘De volgende trein vertrekt vanuit Denderleeuw in plaats vanuit Schaarbeek en stopt dus niet in Schaarbeek, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid: de P 800…’ Mijn hart begint een beetje harder te kloppen. Mijn handen beginnen te zweten.

‘De P8008.’ Dat is de trein die ’s avonds van Schaarbeek naar Poperinge rijdt maar die ik nooit neem omdat die al om 16u vertrekt. Hoera!

Of wacht. Te vroeg victorie gekraaid? ‘De volgende treinen rijden helemaal niet.’ Ik hou mijn adem in.  Het zijn S3 treinen.

Mijn treinen worden nergens vermeld. Nergens. Rijden ze dan gewoon? Gaan ze gewoon helemaal normaal rijden? Geen omleidingen? Geen afschaffingen? Gewoon: normaal?

Privileges of arrogantie

12 piekuurtreinen worden geschrapt, en het traject van 35 piekuurtreinen wordt beperkt of aangepast. En van de mijne blijven ze af. Ik kan het amper geloven.

Van de treinen van Pendelaar Wervik blijven we af! 

Volgens mij heeft iemand bij het opstellen van dat alternatief vervoersplan gezegd: ‘welke treinen neemt Pendelaar Wervik? Van die blijven we af. Ik heb genoeg van haar avonturen op haar blog.’ 

Oké, ik eigen mezelf te veel eer toe… Het is gewoon een lange en begeerde trein. De halve Westhoek zit erop. Die kan je gewoon niet afschaffen! Dank je wel, NMBS en Infrabel. Dank je heel erg wel. Dank je om na te denken over een alternatief vervoersplan en om niet zomaar wat treinen te schrappen.

Maar sta me toe: ik hou mijn hartje toch een beetje vast. Ik kan het écht niet geloven dat mijn trein mij maandag op tijd oppikt in Wervik, me op tijd in Brussel zal afzetten en me ’s avonds gewoon weer thuis brengt.

Ik ben té kritisch misschien. Maar goed, ik ben een journalist. En een pendelaar.

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!