Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Pendelaar Sofie is een uur later thuis: "ik liet mijn trein gewoon voorbijrijden, want ik wist niet dat het mijn trein was"

dagboek van een pendelaar

vr 11 sep. - 9:09

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

“Goddank het is coronatijd.” De treinreizigers dachten het gisteravond in Brussel-Centraal. Er was een storing aan de schermen en alles liep in het honderd. Wat een geluk dat er maar half zoveel pendelaars zijn als anders. Het was chaos troef. En als we nu eens wisten dat de schermen niet klopten. Maar dat wisten we niet.

Deze trein rijdt vandaag niet

Het begon al goed. Op het scherm zie ik dat er verschillende treinen niet rijden vandaag. Dat belooft niet veel goeds.

Op het grote scherm in de vertrekhal staan nog heel wat treinen die al vertrokken moesten zijn. Het grote scherm beneden flipt een beetje. Het flikkert de hele tijd. En ook daar verdwijnen de treinen die al vertrokken zijn, niet. Maar volgens de app rijdt de trein naar Poperinge normaal, en vertrekt hij vanop spoor 2. Ik ga er al naartoe.

Twee treinen op één spoor

Op spoor 2 is er wat rumoer. De trein die net vertrokken is, is plots gestopt. De volgende trein komt aan, maar stopt gelukkig op tijd. Er staan dus twee treinen achter elkaar op het spoor.

Dat ziet er niet goed uit. “De miserie is nu echt begonnen,” denk ik. Ik post de foto op Twitter. Iemand vraagt zich af hoe het nu kan dat twee treinen zo dicht op elkaar staan. “Er moet toch een trein door een rood sein zijn gereden?” Blijkbaar niet.

Twitter is een leerrijk medium :-). Geen paniek dus.

Na een tijd is de ene trein vertrokken en loopt alles weer normaal op spoor 2. Nu ja, “normaal”. Niks normaal. Want de chaos is compleet. Iedereen zit naar het scherm te kijken, maar de schermen blijken niet te kloppen. Niet dat ons dat gezegd wordt. Wij gaan nog altijd uit van de informatie op het scherm. En we kijken ook op de app. De trein naar Poperinge heeft volgens de app 5 minuten vertraging, volgens het scherm is hij op tijd. Wat niet kan, want het is al 17u13 en de trein vertrekt normaal om 17u09.

Daaaaaag trein

We horen een aankondiging. “De trein naar Poperinge vertrekt vanop spoor 2.” Dus we gaan naar spoor 2. Daar staat een trein. Op het scherm staat dat dit de trein is naar Aalst en Gent-Sint-Pieters. Dus we wachten. Iemand vraagt aan mij: “is dit een rechtstreekse trein naar Gent-Sint-Pieters?” Ik zeg “neen” en wijs naar het scherm. “Die gaat via Aalst.”

De trein vertrekt. Er verschijnt niks meer op het scherm aan het perron. Er komt een volgende trein aan. We weten niet welke trein het is, want het scherm blijft leeg. We lopen naar de treinbegeleider. “Dit is de trein naar Sint-Niklaas.” Hmmm.

“De trein naar Poperinge is net vertrokken,” zegt een pendelaar. Hoezo? Op het scherm stond toch dat het de trein naar Aalst was? “De schermen kloppen niet, alleen de aankondigingen kloppen.” We vloeken. We hebben onze trein dus netjes voorbij laten rijden. Kunnen ze ons dan niet verwittigen dat de informatie op de schermen niet klopt? Dat we geen rekening meer moeten houden met de schermen?

Geen tijd

En hoe weten we nu welke trein er komt, wanneer en waar? De chaos is compleet. Ik hoor plots een aankondiging. “De trein naar Kortrijk via Oudenaarde vertrekt vanop het spoor 4.” Ik ga van spoor 2 naar spoor 4. Trap op, trap af. Onderweg vraag ik aan een pendelaar “dit is de trein naar Kortrijk hé?” “Ik denk het wel. Ik weet het niet.”

Wanneer ik op het perron aankom, gaan de deuren van de trein al dicht. Je hebt dus niet de tijd om na de aankondiging naar het juiste perron te lopen. Een pendelaar wil nog op de trein stappen en duwt op het knopje van de deuren. Die gaan gelukkig weer open. Maar ik weet niet zeker welke trein dit is. Moet ik nu opstappen of niet?

Gelukkig is het een dubbeldekker, met een schermpje waarop de bestemmingen staan. Ik zie “Oostende” en wat later “Kortrijk”. Ik roep tegen de pendelaar “ja, ’t is Kortrijk” en we kunnen nog net opstappen.

Ik bel mijn man. “Ik zal bijna een uur later thuis zijn. Mijn trein rijdt, hoor, en bijna op tijd, maar ik heb hem gewoon laten voorbijrijden.”

“Ze kunnen het echt niet, hé,” reageert hij. Och ja. Ik geraak thuis. Dat is op den duur het belangrijkste. Gelukkig heeft de NMBS net de Move Safe app gelanceerd. “Er bestaat zo geen app om de trein op tijd te laten komen?” reageert iemand op de Facebookpagina van De Inspecteur op Radio 2. Neen. En ook geen app om de reizigers te verwittigen dat de schermen niet werken. Of dat de trein die voor hun neus staat wel degelijk hun trein is.

Maar hé. Op dit moment zijn we al blij dat we gezond zijn. En thuis geraken.

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet