Pendelaar Sofie: "Wat een gedoe rond de stationsklok!"

vrijdag 7 september 2018 - 11:14
Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

De stationsklok in Wervik is verdwenen. Ik schreef er een verhaal over. En dat liet veel mensen niet onberoerd, ook De Inspecteur niet. We weten nu waarom ze verdwenen is. En helaas ook waar ze naartoe is.

Besparingen

De NMBS zet in op communicatie, ik kan dat alleen maar beamen. Ik heb mijn verhaal over de verdwijning van de stationsklok in Wervik op Twitter gedeeld. En enkele dagen later kwam er een antwoord van de NMBS.

De klok komt niet meer terug. Ze is weggehaald om ‘budgettaire redenen’. Ik ben blij dat er een reden is. Maar een budgettaire reden? Dat snap ik niet.

De klok opwinden kost geld

Hoeveel geld kost een stationsklok? Zijn de batterijen waarop ze werkt zo duur? Moet er een persoon ingezet worden om de klok op te winden? Zijn de herstellingskosten te hoog? In Wervik zou ik dat nog kunnen begrijpen, want ze is al vaak kapot geweest. Volgens mij kost het meer geld om alle klokken weg te halen, dan om ze te laten hangen.

Maar toch. Besparen op een klok? In kleine stations dan nog, waar ook al geen elektronische borden zijn, dus waar je nu helemaal niet meer ziet hoe laat het is. Ja, we hebben allemaal een horloge of een smartphone. En daarop zien we hoe laat het is. We checken er ook het weer, en het nieuws. Dus schaffen we dan meteen ook maar het weerbericht op TV en in de kranten af? En het nieuws?

Fel protest

Veel pendelaars willen dat de stationsklokken blijven. Op Twitter lees ik ‘Geen klok, geen toilet, geen loket. Het wordt voor bepaalde mensen steeds moeilijker om de trein te nemen.’

Op de Facebookpagina van De Inspecteur op Radio 2 komen honderd reacties binnen op de vraag of de stationsklokken moeten blijven. Stationsklokken zijn zo banaal niet. Natuurlijk moeten ze blijven. Ze behoren tot de minimale dienstverlening van de NMBS. Alleen zo weten we toch écht exact hoe laat het is? Zonder veel gedoe.

Stationsklokken zijn degelijk. Ze horen bij een station. ‘Een station zonder stationsklok is als een café zonder bier’ schrijft iemand. Wil de NMBS de vertragingen maskeren door de klokken te laten verdwijnen?

De schroothoop op

Wat gebeurt er dan met die klokken? Waar is de stationsklok van Wervik naartoe? Ook daar heeft de NMBS een antwoord op.

Hop, vernietigen dan maar. Hoeveel zou dat kosten? Veel geld denk ik. Ze zou nochtans geld kunnen opleveren. Verkopen, verhuren aan een museum, recupereren.

Ik snap het niet, NMBS. Vertel ons hoeveel geld je nu uitspaart door onze klok weg te halen. En geef ons de kans ze te kopen. Dan hangen we ze terug. Op haar vertrouwde plaatsje. Waar ze hoort.

Het verhaal over de verdwijning van de klok vind je op Sofies website. Je vindt er ook a haar andere verhalen. 

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!