Phishers stelen 2000 euro van Isabelle en gaan shoppen bij Mediamarkt: "Blijkbaar is het onmogelijk om die bestellingen tegen te houden"

donderdag 29 april 2021 - 08:29
Eens je doorhebt dat je gephisht bent, is het meestal al te laat.
Isabelle Van Praet klikt op een valse link en geeft phishers zo toegang tot haar rekening. Die doen onmiddellijk een bestelling bij Mediamarkt. Na 15 minuten hadden ze al voor 2000 euro gewinkeld. Isabelle zoekt hulp bij de elektroketen, politie en parket. "Maar het voelt alsof ik in de kou blijf staan", vertelt ze bij De Inspecteur.

Phishers die toegang krijgen tot de bankrekening van een slachtoffer, proberen meestal op een zo kort mogelijk tijd zoveel mogelijk geld weg te sluizen. Dat kan door het door te storten naar andere rekeningen, maar soms doen phishers er ook online aankopen mee.

2000 euro in 15 minuten

Over die laatste manier van werken kan Isabelle Van Praet uit Bertem meespreken. "Ik klikte op een link die zogezegd van mijn bank kwam. Ik moest een paar gegevens invullen om alles in orde te brengen." Isabelle geeft geen pincode door, maar toch krijgen phishers toegang tot haar rekening.

"Na een kwartiertje had ik door dat er iets niet klopte." Isabelle checkt onmiddellijk haar rekeningen en ziet dat er al ruim 2000 euro is verdwenen. "Er was een betaling gedaan naar Mediamarkt."

Ik heb binnen de 12 uur contact opgenomen met Mediamarkt, de bank en de politie. Maar niemand kon me echt helpen.

Isabelle Van Praet

"Ik ben de volgende ochtend naar de politie gegaan om klacht in te dienen", gaat Isabelle verder. De politie maakt een proces-verbaal op en belooft contact op te nemen met Mediamarkt. "Maar ze zeiden er al bij dat ze moeilijk contact kunnen krijgen met de elektroketen, omdat die altijd een vordering van het parket vraagt alvorens mee te werken aan een onderzoek."

Isabelle neemt zelf ook contact op met Mediamarkt. "Maar dat was ook nutteloos. Bij de klantendienst kon niemand mij helpen en ik kreeg elke keer een andere medewerker aan de lijn."

24 uur service

Het oplichtingsverhaal klinkt Jannick De Saedeleer van Mediamarkt bekend in de oren. "De producten die wij verkopen zijn vaak duur en makkelijk door te verkopen. Oplichters bestellen bij ons en 24 uur later is het product al geleverd." Vaak hebben slachtoffers pas door dat ze zijn opgelicht, nadat de bestelling van de phishers al is afgeleverd.

Wij zijn gebonden aan de GDPR-regels. Wij mogen niet zomaar gegevens doorgeven aan de politie zonder vordering van het parket. Dat is de wet.

Jannick De Saedeleer, Mediamarkt

"Als de politie contact met ons opneemt, gaan we onmiddellijk checken waar de bestelling zich op dat moment bevindt, maar dan is de bestelling vaak al verwerkt en kunnen wij het pakket niet meer traceren."

GDPR

Mediamarkt bevestigt dat zij altijd een vordering van het parket vragen alvorens ze gegevens delen. "Wij moeten ons ook aan GDPR-regels houden. Wij mogen niet zomaar staan zwaaien met klantengegevens."

Luisteraar Isabelle vindt het frustrerend dat de klantendienst van Mediamarkt haar niet meer informatie kan geven over het pakket dat met haar gestolen geld is aangekocht. "Helaas geldt de GDPR-wet ook voor onze klanten.  Maar wij monitoren wel de bestellingen. Zien we iets wat verdacht lijkt, dan gaan we zeker eens een onderzoek doen alvorens het pakje te versturen."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!