Pleit mee voor een ombudsdienst voor de bouw

maandag 2 september 2019 - 08:00
Er bestaan tal van ombudsdiensten: voor de post, telecom, verzekeringen, … Zelfs voor de verschillende overheden in ons land. Eén bestaat er niet: die voor de bouw. Daarom wil De Inspecteur dat die er komt.

Deze week hoor je in De Inspecteur een aantal straffe getuigenissen die bewijzen dat bouwers en verbouwers nog te vaak in de kou blijven staan. Wil jij ook mee druk zetten bij beleidsmakers, bouworganisaties en de al bestaande instanties om werk te maken van zo’n ombudsdienst voor de bouw? Dat kan door de actiefoto van Sven te delen op de Facebookpagina van De Inspecteur. Hoe meer die foto gedeeld wordt, hoe meer mensen we kunnen overtuigen van die noodzaak.

Zit je niet op Facebook, dan kan je ook hieronder een bericht achterlaten met een slagzin die je zelf mag kiezen.

Kan ik dan nergens terecht?

Er is een algemene “consumentenombudsdienst” en er bestaat een “verzoeningscommissie bouw”, maar die hebben allebei hun beperkingen. Bij de algemene consumentenombudsdienst kunnen ze wel contractuele problemen mee oplossen, maar andere verhalen sturen zij door naar de verzoeningscommissie. Maar bij die commissie valt  een deel van de bouwproblemen tussen de plooien, want als de tegenpartij niet met de commissie in zee wil, kan de consument er niet terecht.

Wat mag je verwachten?

De verzoeningscommissie én ook Test-Aankoop zijn deze week ook te gast bij De Inspecteur en steunen zijn eis om werk te maken van een ombudsdienst die breder bekend is bij het publiek én die meer slagkracht en bevoegdheden heeft. Niet in het minst omdat het bij bouwzorgen vaak om grote bedragen gaat en vaak erg complexe materie is.

Sven Pichal hoopt dat de politiek, de bestaande instanties en de bouworganisaties mee hun schouders willen zetten onder deze eis. Een klein jaar na de Pano-uitzending over bouwzorgen zal hij ook aan justitieminister Koen Geens vragen wat er van zijn beloftes is gekomen om een prioriteit te maken van de strijd tegen malafide aannemers. Hij hoopt ook dat de onderhandelaars van de federale regering werk willen maken van de ombudsdienst.

Verhalen die tot de verbeelding spreken

Els en Dominique moeten vanaf dag 1 hun nieuwbouwwoning renoveren, want de aannemer heeft niks afgewerkt zoals het hoort. Sarah en Cloé zijn 36.000 euro kwijt aan een failliete aannemer. Sven ontdekt een kelder in zijn huis, die bij de aankoop niet bekend is. De kelder is verrot, waardoor de stabiliteit van zijn huis in het gedrang komt.

En zo kan je nog wel even doorgaan. Bouwproblemen zorgen voor heel wat schade: financieel en emotioneel. Heb je ook zo’n ervaring? Stuur ze zeker door naar inspecteur@radio2.be.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!