de inspecteur
Prijzen vergelijken - niet zo eenvoudig
wo 15 feb. - 6:55
Voor, tijdens of na de solden. Prijzen vergelijken is altijd een goed idee. Sinds het internetshoppen kan je thuis prijzen vergelijken door de unieke referentiecode van een product te vergelijken. Maar wat blijkt uit onderzoek van de Inspecteur?
Er bestaan heel veel van die referentiecodes en een bepaald type strijkijzer bijvoorbeeld vind je amper in een andere winkel. Zo wordt het heel moeilijk om de prijs te vergelijken, laat staan de technische specificaties van producten.
Waarom wordt het ons zo moeilijk gemaakt? We vroegen het aan fabrikant Philips, verkoper Selexion en aan professor Marketing Gino Van Ossel.
Bij Philips zegt men dat het uitgebreide aanbod er is om de consument te dienen. Iedereen heeft andere wensen. Zoveel mensen, zoveel toestellen.
Bij Selexion klinkt het dat winkels niet graag hetzelfde verkopen als de concurrentie. Zij verkopen af en toe exclusieve producten. Het kan dan gaan om een koelkast met een andere motor of ander design. Zo proberen zij klanten te winnen.
Professor marketing Gino Van Ossel zegt dat de verwarring bewust gecreëerd wordt om prijsvergelijkingen moeilijker te maken. Fabrikanten weten dat consumenten de prijzen bestuderen en daar zijn ze natuurlijk niet zo blij mee.