Registreer je reisdetails op Travellers Online

donderdag 10 januari 2019 - 08:04
De overheidsdienst Buitenlandse Zaken heeft een platform waarop je je reis kan registeren. Zo kunnen ze je contacteren in het geval van een ramp, crisis of ongeval. "Als we niet beschikken over je contactgegevens kunnen we niet controleren of je veilig bent", zegt Karl Lagatie van Buitenlandse zaken.

Waarom moet ik mijn reis registreren?

Er kan zich op elk moment een noodtoestand voordoen in alle vormen en maten: van een lawine, over een aanslag tot een aardbeving. Door op voorhand je reis te registreren, kan Buitenlandse Zaken je in geval van nood contacteren om te kijken of je veilig bent. Doe je dit niet, dan weet de overheid niet dat je je in het buitenland bevindt. 

Probeer ook zoveel mogelijk details door te geven op het platform. Ga je bijvoorbeeld naar Thailand? Geef dan zo precies mogelijk aan welke streken je wanneer zal bezoeken. Ben je van plan een daguitstap te maken naar een klein eilandje, zet dit dan ook in je reisbeschrijving. Je kan ook telkens je reisdetails aanpassen

Je zal misschien de neiging hebben om enkel verre reizen buiten Europa te registeren. Maar het loont ook om je voor reizen binnen Europa te registreren. Ga je bijvoorbeeld skiën in de Alpen en er doet zich een lawine voor? Dan kan Buitenlandse Zaken snel controleren of je veilig bent. 

Wanneer word ik gecontacteerd?

Bij een crisis wordt er steeds een perimeter ingesteld. De grootte daarvan hangt af van ramp tot ramp: van een wijk tot een hele regio. Buitenlandse Zaken krijgt de informatie van die perimeter door van lokale overheden en de Belgische Ambassade in dat land. Als jij je op dat moment in die zone bevindt, zal er contact opgenomen worden met jou.

Hoe kan ik mij registreren?

Je kan je eenvoudig registreren op de website van Travellers Online. De overheid houdt je gegevens tot twee weken na de reis bij en alle informatie wordt vertrouwelijk behandelt. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!