de inspecteur
"Reguleer groepsaankopen voor energie"
vr 5 apr. - 6:12
Te hoge verwachtingen
Uit cijfers van de VREG en de CREG, respectievelijk de Vlaamse en de Federale energieregulator blijkt dat groepsaankopen niet altijd het goedkoopste alternatief zijn. En dat het besparingspotentieel dat de organisatoren naar voren schuiven onrealistisch is.
De kans is dus reëel dat je na een deelname aan een groepsaankoop veel minder bespaart dan dat je aanvankelijk dacht. Die vaststelling leidt tot heel wat frustratie bij consumenten. Velen van hen dienen zelfs klacht in bij de Vlaamse Ombudsdienst omdat ze zich na afloop belazerd voelen.
Er bestaat vandaag niet zoiets als 'de wet op groepsaankopen'. In theorie kan iedereen een groepsaankoop energie organiseren. In de praktijk zijn er slechts drie bedrijven actief in ons land. iChoosr staat in voor de meerderheid van de groepsaankopen, daarnaast heb je ook nog de bedrijven Pricewise en Wikipower.
Ook de groepsaankopen die uitgaan van een provincie, een politieke partij of een vakbond worden door een grotere speler georganiseerd.
Verwarring troef bij consumenten
Het valt de regulatoren en de Ombudsdienst op dat er teveel verwarring is over het opzet en de prijsberekening van groepsaankopen.
Het is goed dat veel mensen dankzij die initiatieven de weg vinden om van leverancier te veranderen. Maar op dit moment is er geen controle op de manier waarop ze consumenten overtuigen om mee te doen aan de groepsaankoop.
- Het is onduidelijk wie de organisator van de groepsaankoop is. Het lijkt te vaak alsof het een initiatief is van de overheid.
- Het is niet altijd duidelijk hoeveel leveranciers er meedoen.
- Er doen gemiddeld slechts vier leveranciers mee aan een groepsaankoop. Dat is maar een fractie van de spelers op de markt.
- Je krijgt nooit een voorstel dat precies is afgestemd is op jouw behoefte.
- Het besparingspotentieel (het bedrag dat je kan besparen) wordt vaak te hoog ingeschat.
- Dat komt omdat de organisatoren de berekening maken op basis van de gemiddelde marktprijs.
- Die prijzen zijn niet altijd representatief voor jouw situatie.
- Na afloop van de groepsaankoop wordt je contract meestam stilzwijgend verlengd bij de leverancier. Maar dat gebeurt dan aan andere, vaak duurdere voorwaarden.
Als je interesse hebt in het aanbod dat als beste naar voren wordt geschoven door de organisator, dan is het altijd een goed idee om toch ook nog een keer de V-test te doen. Je kan op die manier direct zien of er een goedkoper aanbod te vinden is.
Het kan ook slim zijn om apart in te tekenen voor elektriciteit en aardgas. De winstmarges voor aardgas liggen vaak hoger dan die voor stroom.
Groepsaankopen in de V-test
De VREG pleit ervoor om de aanbiedingen van groepsaankopen ook op te nemen in de V-test. Op die website kan je de huidige beschikbare contracten bekijken. En je kan wel stellen dat een winnend bod van een groepsaankoop ook een beschikbaar contract is.
De VREG heeft in dat kader ook alvast een memorandum gemaakt waarin aanbevelingen staan voor de volgende Vlaamse regering.
Of de regulator ook effectief controle zal kunnen uitvoeren op de organisatie van een groepsaankoop valt nog af te wachten. De neuzen staan alvast in de goeie richting.
Zo ziet een groepsaankoop eruit
Om goed in te schatten of een groepsaankoop iets voor jou is, moet je weten hoe zo'n aankoop in z'n werk gaat. Elke groepsaankoop verloopt volgens hetzelfde stramien.
- Een initiatiefnemer zoekt een groep consumenten om een groepsaankoop te doen. Dat kan de provincie of de gemeente zijn maar evengoed een krant, een vakbond of een ziekenfonds.
- Als er een groep geïnteresseerden is, komt de organisator in beeld. Dat is een extern bedrijf dat instaat voor de uitwerking van de groepsaankoop.
- De organisator organiseert een veiling. De leveranciers die willen, kunnen een bod doen om de groepsaankoop binnen te halen.
- De leverancier die het scherpste bod plaatst, haalt de deal binnen.
- Alle deelnemers krijgen een voorstel van de leverancier.
- Je bent niet verplicht om het voorstel te aanvaarden.
- Als je het aanvaardt, stuurt de organisator jouw gegevens door naar de winnende leverancier en dan wordt jij klant bij die leverancier.