Reporter Inès vliegt in coronatijden: "Mijn mondmasker is mijn trouwe reisgezel"

maandag 22 juni 2020 - 08:07
Hoe is het om tegenwoordig met het vliegtuig op vakantie te gaan? De redactie van De Inspecteur neemt de proef op de som en neemt het vliegtuig naar Porto in Portugal. "Vliegen is perfect mogelijk, maar er zijn wel veel veiligheidsregels waar je rekening mee moet houden", is de conclusie van reporter Inès Boukhalfa.

13u25: luchthaven binnen, maskers op

Bij aankomst op de luchthaven valt het al op. Het wordt niet reizen zoals we dat gewend zijn. Het mondmasker moet op voor je het luchthavengebouw binnen gaat en mag pas weer af wanneer je op bestemming het luchthavengebouw verlaat. Nog even diep inademen en maskers op!

Vervolgens moeten we langs de warmtecamera's passeren voor de ingang. Een soort container waar je door moet lopen en waar via hittemeters wordt gekeken of je geen koorts hebt. Ik heb mijn temperatuur voor alle veiligheid al thuis gemeten dus ik weet dat ik geen koorts heb. Maar toch loop ik met een bang hartje door container. Gelukkig krijg ik een duim omhoog van de luchthavenmedewerkers. Ik ben gezond verklaard en mag dus vertrekken. Oef!

13u35: de luchthaven is verlaten

Er zijn niet veel vluchten of passagiers vandaag. De anders zo drukke vertrekhal ligt er verlaten bij. Als je op het bord van de vertrekkende vluchten kijkt dan valt er één woord duidelijk op: cancelled. Bijna alle vluchten die vandaag zouden moeten vertrekken zijn geannuleerd.

Brussels Airlines, de maatschappij waarmee ik reis, vraagt aan haar passagiers om zoveel mogelijk handbagage gratis in de checken. Dat zorgt voor een vlottere inscheping en daardoor vermijden ze drukte in het gangpad van het vliegtuig. Maar blijkbaar geven er niet zoveel mensen gehoor aan die oproep. De incheckbalie ligt er verlaten bij en het personeel zit een beetje met de vingers te draaien achter het plexischerm. Bagage afgeven gaat daardoor wel heel vlot. Op minder dan één minuut ben ik klaar.

13u45: geen koffietje of hamburger

De volgende stap is de veiligheidscontrole. De plek waar je handbagage door de scanner gaat en je zelf door de metaaldetector moet. Er staat uiteraard geen lange rij, er zijn namelijk amper vluchten. Voor de rest voel je hier weinig verschil, behalve dat iedereen ook hier een mondmasker draagt.

Eens de security voorbij valt het wel echt op hoe rustig het is in de luchthaven. 85% van de winkels en restaurants is gesloten. Geen lekkere koffie of hamburger. Ook je drinkbus kan je niet bijvullen, de drankfonteintjes zijn allemaal verdwenen. Dan maar mijn drinkbus vullen in de wc's. En constant handen ontsmetten want er staan over de hele hal pompjes met alcoholgel verspreid.

14u15: instappen gebeurt chaotisch

Brussels Airlines had vooraf via email geïnformeerd dat de instapprocedure wat anders zou verlopen. We zouden het vliegtuig rij per rij mogen betreden. Zo willen ze vermijden dat iedereen te gelijk in het gangpad van het vliegtuig staat en je de social distance niet kan bewaren. Maar dat is helaas buiten de koppigheid van sommige passagiers gerekend.

Nog voor de inscheping van start gaat, staan er al een tiental mensen voor de balie waar je je ticket moet scannen. Wanneer er eindelijk wordt afgeroepen dat de inscheping zal beginnen en passagiers van de achterste rijen mogen aanschuiven, staat er al een rij van 20-30 mensen. Het personeel blijft geduldig en beleefd vragen om afstand te houden en enkel naar de ticketbalie te komen als jouw rijnummer wordt afgeroepen. Maar helaas, de mens is soms een koppig wezen. En dus moet je je alsnog door een groep mensen begeven voor je kan inschepen.

14u30: De Rode Duivels gaan naar... Porto?

"Passagiers die tussen rij 8 en 14 zitten mogen instappen." Ik zit op rij 12 dus ik begeef me naar het vliegtuig. Bij het instappen van het vliegtuig worden onze handen ontsmet door vriendelijke medewerkers van Brussels Airlines. Ondanks het mondmasker begroeten ze iedereen met een glimlach. Wanneer ik vraag of ze blij zijn dat ze weer mogen vliegen, knikken ze heel enthousiast. De technische werkloosheid was voor veel van hen geen fijne periode.

Ondanks de gefilterde inscheping, is er toch nog wat opstopping in het gangpad van het vliegtuig. Het duurt even voor iedereen zijn handbagage veilig heeft opgeborgen. Hier en daar kruisen passagiers elkaar toch op zeer dichte afstand. Gelukkig draagt iedereen zijn of haar mondmasker zonder uitzondering.

Tijd voor de veiligheidsbriefing. Die verloopt zoals altijd met twee stewards of stewardessen in het vliegtuig. Maar één ding is nu wel anders: ze zeggen dat je eerst je mondmasker moet afzetten voor je je zuurstofmasker mag opzetten. Niet onlogisch, maar misschien toch een goed idee om erbij te vertellen.

14u50: Ready for take-off

Met een beetje vertraging vertrekken we richting startbaan. En voor we het weten zweven we in de lucht tussen Brussel en Porto. Wat volgt zijn twee saaie uren. Er is geen cateringservice aan boord dus weinig tot geen afleiding. Iedereen blijft braaf op zijn stoel zitten. Opvallend weinig mensen maken een tripje naar het toilet. Misschien zijn ze bang om te dicht bij mensen te komen?

Na een kwartiertje krijgen we een ontsmettingsdoekje waarmee we onze handen en stoel kunnen schoonmaken. Wel raar dat je dit krijgt nadat je al bent gaan zitten en allerlei dingen hebt kunnen aanraken. Maar het is wel een welkome afleiding

Social distancing, of simpeler gezegd afstand houden, op een vliegtuig is onmogelijk. Je zit nu eenmaal bil tegen bil met je buurman. In welke mate zo'n mondmasker voldoende bescherming biedt, is nog maar de vraag. Ik heb gelukkig een beleefde buurman die netjes zijn mondmasker aanhoudt gedurende hele vlucht.

17u10: veilig aangekomen en dan nu zuurstof!

Iets over vijf landen we in een zonnig Porto. De vlucht kent weinig problemen. Het mondmasker is soms wat warm en zweterig, maar we mogen het pas afnemen wanneer we het luchthavengebouw uit zijn.

Conclusie is: vliegen in post-coronatijden is zeker doenbaar. Al heb ik wel begrip voor mensen die het niet zien zitten. Je kan inderdaad soms moeilijk afstand bewaren van anderen. Maar zolang iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en een mondmasker draagt, is het zeker niet onmogelijk.

Al rest er wel de vraag: wat als er iemand positief test na de vlucht? Zal ik dan gecontacteerd worden door de contactspeurders? Ik hou jullie op de hoogte. Al hoop ik uiteraard dat er niemand ziek op het vliegtuig is gestapt!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!