Reporter Katleen test de nachttrein naar Wenen uit: "6 uur geslapen, da's niet slecht!"

dinsdag 21 januari 2020 - 10:00
Er rijdt opnieuw een nachttrein tussen Brussel en Wenen, na een onderbreking van zestien jaar. De Inspecteur stuurt reporter Katleen mee met de allereerste rit. Ze onderzoekt of de trein een waardig alternatief kan zijn voor het vliegtuig en of je waar krijgt voor je geld. Lees hieronder haar reisdagboek.

Maandag 20 januari 2020

Ik reserveer mijn plekje voor de nachttrein op voorhand. Ik kies voor een Single Schlafwagen. Dat is een slaapcabine voor één persoon. Voor een enkele rit kost dat €159,90. Dat is een behoorlijk bedrag. Maar misschien is de reis z'n geld wel waard aangezien ik op die manier een hotelovernachting uitspaar? Anderzijds moet ik wel rekening houden met een reistijd van veertien uur en een half. De trein vertrekt 's avonds om 18.04 in Brussel. Om 08.27 de volgende ochtend moet die aankomen in het centraal station van Wenen.

18.04 uur – “Hoera, we vertrekken op tijd!”

Het is een drukke bedoening op het perron in Brussel-Zuid. Er staat een hele persmeute klaar om verslag uit te brengen van de eerste rit van de Nightjet tussen Brussel en Wenen. Ik moet eerlijk gezegd zoeken naar gewone reizigers. Die zijn er sowieso maar ze zitten goed verstopt tussen de fotografen en cameramensen. Direct na het opstappen zoek ik mijn bed. Ik lig in rijtuig 750, bed 51. Het is een slaaprijtuig maar voorlopig is er nog geen bed te zien. Een vriendelijke dame helpt me verder. “De bedden zitten verstopt achter de wanden. Als je wil gaan slapen, kom je ons maar roepen. Dan klappen we het bed uit.” Ik maak het me gemakkelijk. Voor ik het weet is het zover: om 18.04 stipt vertrekt de Nightjet richting Wenen.

18.20 uur - "Kleren uit!"

De trein is nog geen half uur vertrokken en ik heb al de helft van mijn kleren uitgedaan. Het lijkt alsof de verwarming stuk is want het is superwarm in de rijtuigen. Een medereiziger maakt een terechte opmerking: “Dan ga je op reis naar Wenen en dus doe je lekker warme kledij aan. Dat is voorlopig niet nodig!”

18.40 uur - "Waar is de wifi?" 

Ik kan het bijna niet geloven. Maar toch is het zo. Er is geen wifi aan boord van de Nightjet! In 2020 kan je het je bijna niet inbeelden maar blijkbaar is het op dit moment nog niet mogelijk om reizigers tijdens de reis een stabiele wifi-verbinding aan te bieden. Ik vraag de woordvoerder om uitleg. "Het klopt inderdaad dat er nog geen wifi is. We doen uiteraard ons best om dat in de toekomst te veranderen." 

19.50 uur - Manner Schnitten en badslippers

Plotseling valt mijn oog op een klein papieren zakje. Het staat in de hoek van mijn cabine. Tot mijn grote verbazing vind ik er een Oostenrijks welkomstpakket. Ik zie een paar badslippers en een mini-handdoek, een flesje water, vochtige doekjes en Manner Schnitten. Het bekende Oostenrijkse wafeltje dat in zalmroze papier verpakt zit. Hoe leuk is dat! Zo'n welkomstpakket geeft je als reiziger een goed gevoel. 

20.30 uur - "Meer dan 200 nachttreinen" 

Ik ga op verkenning op de trein. Want ik wil weten welke mensen er nog kiezen voor de nachttrein. In het rijtuig met de zitplaatsen, bots ik op Joren en Renate. Zij boekten heel bewust een zitplaats. "Dat is het goedkoopste. En we hebben echt geluk want we zitten maar met twee in een coupé. We kunnen ons dus elk over de zetel leggen om te slapen." 

In één van de couchette rijtuigen kom ik Alexander tegen. Hij is alles behalve een groentje als het aankomt op nachttreinen. "Ik denk dat ik al zo'n 220 nachttreinen heb genomen in mijn leven. Ik vind het een leuke manier van reizen. Ik deed het als kind al met mijn grootmoeder en ik ben het blijven doen. Ondertussen reis ik altijd met vrienden." 

21.03 uur - Chili sin carne uit het pakske

Er is geen restaurant aan boord van de nachttrein. Maar ik kan wel eten bestellen. In mijn cabine ligt een kaart waarop een beperkt aantal gerechten staat. Ik kan onder andere kiezen voor soep met brood, ravioli in tomatensaus, een cheeseburger of een portie chili sin carne. De keuze valt op dat laatste. 

De prijs valt best mee. Eén portie chili sin carne met brood kost me € 6,90. Ik neem er nog een Oostenrijks biertje bij voor € 3,70. Dat lijkt duur maar ik ben in Oostenrijk en dus krijg ik voor die prijs wel een halve liter bier. Over de smaak ben ik iets minder enthousiast. Het eten komt overduidelijk uit pakjes. Maar eerlijk is eerlijk: ik lepel het bordje wel snel naar binnen. Ik krijg blijkbaar écht honger van dat reizen! 

22.14 uur - "Kan u ontbijt bestellen, aub?" 

Ik krijg bezoek van één van de stewards. De man wil weten of ik mijn ontbijt al heb besteld. "Huh, moet dat dan?" "Jazeker, u kan hier kiezen wat u morgenvroeg wilt eten." Ik vind een formulier in mijn cabine waarop ik mag aankruisen wat ik wil eten. Het is één van de voordelen van een overnachting in de slaapcabine. Je mag zelf kiezen welk beleg je op je broodjes wil.

22.50 uur - "Kleren aan!" 

De verwarming is dus niet stuk. Ik had ze uitgezet omdat het plotseling zo warm werd in mijn cabine. Maar ik ben té enthousiast geweest. Want nu heb ik het koud. Gelukkig kan ik dat probleem met één draai aan de knop oplossen. 

23.40 uur - Alle stoelen aan de kant

Ik ben moe. En dus moet ik één van de medewerkers van de ÖBB vragen om mijn bed open te klappen. Dat gebeurt in een handomdraai. De dame klapt de stoelen naar onder en trekt het bed uit de muur. Het bed is zelfs al opgemaakt! En om het helemaal af te maken, krijg ik ook een echt hoofdkussen. Ik dommel direct in. 

04.45 uur - Van links naar rechts

De trein is altijd een beetje reizen. Maar voor de nachttrein geldt er nog een andere regel. De trein is ook altijd een beetje wiebelenEn soms wiebelt de trein zo hard dat ik er wakker van word. Daar moet je dus rekening mee houden als je met de nachttrein reist: aan één stuk doorslapen, is niet voor iedereen weggelegd. 

06.53 uur - Ontbijt op bed

Piep! Piep! Piep! Ik word wakker van mijn wekker. Ik vermoed dat ik toch zeker zes uur heb geslapen. En dat is niet slecht. Ik sta op, poets mijn tanden en gooi wat water in mijn gezicht want de rit met de nachttrein heeft toch wel z'n sporen nagelaten. En ik ben niet de enige. Op de gang stommelen de andere reizigers van en naar het toilet. Niet iedereen heeft even goed geslapen. 

Als ik terug ben van het toilet, staat er een plateau met broodjes en koffie op mijn tafeltje. Het is exact de bestelling die ik gisteravond heb doorgegevenHet ontbijt is gezellig maar niet super. Als je al in Oostenrijk bent geweest, dan weet je wat ik bedoel. De Oostenrijkse broodjes kunnen niet tippen aan onze Belgische pistolets. 

08.27 uur - "Hoera, we zijn op tijd in Wenen!"

De trein is stipt op tijd op z'n bestemming. Blijkbaar hadden we vannacht nog een half uur vertraging, na de stop in Aken. Maar daar is niks meer van te merken. De treinbestuurder heeft 's nachts wat meer gas gegeven en dus komen we zonder vertraging aan in Wien Hauptbahnhof. 

Het rapport: 8 op 10

Als ik in Wenen van de trein stap, maak ik voor mezelf de balans op. Ik geef de nachttrein naar Wenen een mooie 8 op 10. Wat de service en het gemak betreft, zou ik zelfs een 10 op 10 durven te geven. Het personeel aan boord is supervriendelijk en doet er alles aan om je reis zo aangenaam mogelijk te maken. En over de bedden heb ik geen klagen aangezien ik een slaapcabine heb geboekt en dat ik nooit last heb van harde matrassen. De reistijd valt uiteindelijk goed mee en het is super dat ik aankom in het centrum van de stad.

Maar als ik het volledige plaatje bekijk, moet ik toch een paar punten aftrekken. De treinstellen waarmee we reizen, zijn minder modern dan ik dacht en er is geen wifi aan boord. Dat zijn alvast twee punten waar de ÖBB werk van moet maken.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!