Retailexperte Els Breugelmans: "Black Friday is bij ons een soldenactie aan het worden"

donderdag 28 november 2019 - 08:30
Morgen is het Black Friday, de koopdag aller koopdagen in Amerika. Sinds enkele jaren spelen onze winkels er ook gretig op in met tal van kortingen. Maar hoe geloofwaardig zijn die kortingen en beloftes? De Inspecteur van Radio 2 zet enkele tips en vragen op een rij.

Want het is inderdaad een dag waarbij heel wat Radio 2-luisteraars zich bedenkingen maken. Van "de reclame komt al een ganse week mijn strot uit" tot "Eerlijke en correcte prijzen het hele jaar door, dat zou pas mooi zijn". Retailexperte Els Breugelmans ziet dit jaar toch ook een opvallend fenomeen. "Bedrijven doen sinds dit jaar op verschillende dagen Black friday-deals. Zowel voordien als het weekend nadien pakken ze uit met deals. Dat is echt iets dat dit jaar is opgekomen en dat in Amerika minder speelt. Daar heb je de dag voordien Thanksgiving, een beetje hun Kerstmis. Bij ons is het eerder een soldenactie aan het worden dan enkel een dag in de week waar je goede deals krijgt."

Adviesprijs

In reclames voor Black Friday word je om de oren geslagen met mooie kortingen. 60% korting op de adviesprijs klinkt het dan of staat er te lezen. Maar wat is die adviesprijs precies?

Els Breugelmans: "Een adviesprijs is de prijs die de producent suggereert aan zijn verkopers en retailers. De prijs die de fabrikant het liefst in de winkel zou zien voor zijn product. De winkelier is wel niet verplicht om die adviesprijs te volgen, hij kan dus gerust verkopen aan een lagere prijs. Als je dan bij promoties leest 'X% onder de adviesprijs' betekent dat niet altijd dat je een goede deal krijgt. In realiteit kan de verkoper al een hele tijd onder die adviesprijs verkopen en daarom is de adviesprijs dus geen correcte referentie om die vergelijking te maken."

Oplichters

Ook oplichters hebben ondertussen Black Friday ontdekt. Zo kreeg Inspecteur Sven zelf een zogezegde mail van Bol.com in mijn mailbox, hij zou één van de 24 winnaars zijn van een exclusieve beloning. Daarvoor moest hij wel doorklikken op een link, wat hij uiteraard niet heeft gedaan. Wees dus zeker waakzaam, want in periodes vol aanbiedingen zoals deze, slaan oplichters extra hard toe. Geef nooit bancaire codes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Negeer berichten die je via een link naar een betaalsite brengen of naar de app of site van je bank. Voer betalingen enkel uit via de vertrouwde app van je bank of via de officiële website.

Opdrijven prijzen

Bedrijven durven te goochelen met prijzen en kortingen, zeker net voor periodes met kortingen. Vergelijk vooral altijd en overal prijzen, zeker ook voor Black Friday zelf. Zo ontdekte luisteraar Tom.

Luisteraar Tom: "Vorige week viel onze wasmachine in panne. En omdat we niet te lang zonder wasmachine wilden zitten kochten we bij Coolblue meteen een nieuwe machine. Kostprijs 589 euro. Maar toen dacht ik: hadden we niet beter gewacht tot die bewuste  Black Friday. Misschien krijgen we dan meer korting. Ik ging uit nieuwsgierigheid deze week daarom nog eens kijken op de website van Coolblue en ik zag dat diezelfde machine gestegen was naar 616 euro. Bijna 30 euro meer! Zou dit een truck zijn om op Black Friday extra kortingen te kunnen toekennen? Ik ben benieuwd hoeveel ze morgen kost."

Tom zijn verhaal is niet uitzonderlijk. Winkeliers zijn vrij om hun prijzen aan te passen, al mogen ze niet met verlies verkopen zegt de wet. En misleiding mag ook niet. Je prijs eerst omhoog laten gaan om nadien bijvoorbeeld uit te pakken met een actie van verlaagde prijzen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!