Ryanair betaalt klanten terug met een cheque: "Het kost mij 35 euro om te innen"

vrijdag 9 april 2021 - 11:46
Elke De Rocker uit Gent krijgt onlangs een cheque van Ryanair. Ze denkt dat het een grap is maar als ze ermee naar de bank stapt, blijkt dat die wel echt is. De bankbediende kan de cheque innen maar dat kost wel 35 euro. En dat terwijl de cheque zelf maar 100 euro waard was. Waarom kost dat zoveel? En gebruiken we dat betaalmiddel nog in ons land? De Inspecteur zoekt het uit.

Ongelooflijk maar waar! Elke De Rocker uit Gent vindt onlangs een cheque van Ryanair in haar brievenbus. Het is de terugbetaling van een vlucht die afgeschaft werd omwille van corona. "Ik dacht dat ik het bedrag terug zou krijgen via mijn Visakaart, aangezien ik daarmee de tickets had gekocht. Maar nee hoor. Ryanair stuurt cheques op!" 

Prehistorisch 

Elke begrijpt niet dat Ryanair voor deze methode kiest. "Ik dacht echt dat het een grap was. Ik moest eens goed kijken wat dat papier was want ik heb nog nooit een cheque gebruikt. Ik ben 38 jaar maar dat is toch van voor mijn tijd." Aanvankelijk weet Elke ook niet wat ze ermee moet doen. "Ik heb de bank gebeld. De medewerker vertelde me dat hij de cheque kon innen. Ik ben er dan mee naar de bank gegaan. Er werd nog gecontroleerd of de cheque echt was en toen vertelde men mij dat ik het geld mocht verwachten." 

Ik moest goed kijken wat dat papier was. Ik heb nog nooit een cheque gebruikt 

Elke De Rocker

Een heel aantal dagen staat het geld op Elke haar rekening. Al is het bedrag lager dan gedacht. "Het kost me 35 euro om die cheque te innen! Dat is veel geld. Zeker als je weet dat de waarde van de cheque 100 euro was. De bank heeft me dat niet gezegd dat het zo duur was. Maar ja, als ik de cheque niet in, krijg ik niks terug. Maar dat is toch een prehistorische manier van werken?" 

0,02 procent van de betalingen

De Inspecteur legt de cheque-affaire voor aan Febelfin, de koepelfederatie van de Belgische banken. Woordvoerder Isabelle Marchand vindt het opmerkelijk dat Ryanair met een cheque betaalt. Maar ze bevestigt dat cheques nog altijd een geldig betaalmiddel zijn in ons land. "In slechts 0,02 procent van het totaal aantal betalingen, wordt er nog een cheque gebruikt. Dat is heel weinig. Ter vergelijking: in het jaar 2000 gebeurde ongeveer 5 procent van alle verrichtingen met een cheque." 

Elke vindt het een dure zaak om een cheque te innen. De Inspecteur wil weten hoe dat komt. "De kosten die verbonden zijn aan het innen van een cheque verschillen van bank tot bank. Je kan de tarieflijsten terugvinden op de website van de bank en ze staan ook geafficheerd in het kantoor." Het innen van buitenlandse cheques is doorgaans ook duurder", zo vertelt Marchand. 

Het innen van een cheque gebeurt weinig en er bestaat geen geautomatiseerd proces voor. "Het vereist altijd een manuele kost van een medewerker en er moeten heel wat stappen doorlopen worden. Dat kost geld. En als de cheque gecontroleerd moet worden bij een buitenlandse bank, is het nog duurder", besluit Marchand.  

Geen plannen om cheque af te schaffen

Sommige Nederlandse banken, zoals ING en ABN AMRO, weigeren sinds enige tijd om nog cheques te innen voor particuliere klanten. De Inspecteur informeert of er in ons land ook plannen zijn in die richting. Volgens Marchand is dat niet het geval. "De uitgifte en inning van een cheque maakt deel uit van het commercieel aanbod van een bank. Elke bank beslist zelf of ze de dienst aanbiedt. Er zijn banken die gestopt zijn met het aanbieden van cheques. Cheques innen kan wel nog overal. Voorlopig is er geen bank die cheques weigert." 

Papieren cheques kan je verliezen en ze kunnen vervalst worden. Dat geldt ook voor de eurochequekaart die erbij hoorde. 

"Inefficiënt, duur en onveilig: blij dat we ervan af zijn"

De Inspecteur klopt met zijn vragen over cheques ook aan bij Jozef Van den Nieuwenhof. Die was jarenlang directeur organisatie en bancaire informatica van de Belgische Vereniging van Banken en Beursvennootschappen, het huidige Febelfin. 

Jozef Van den Nieuwenhof is geen fan van de cheque. "Het is een inefficiënt, duur en onveilig betaalmiddel. Ik ben blij dat het nog nauwelijks gebruikt wordt." Dat heeft uiteraard alles te maken met het feit dat de cheque een papieren betaalmiddel is. "Papier kan je verliezen en kan vervalst worden. Dat geldt ook voor de eurochequekaart die bij je chequeboek hoorde. Het duurt ook lang om cheques te verwerken." 

Met een cheque betalen? Zo ging dat

Ook vroeger, toen cheques nog vaak gebruikt werden, was de traagheid een doorn in het oog van Van den Nieuwenhof. "Je had dan een chequeboek, samen met een eurocheque-garantiekaart waarop je authentieke handtekening stond. In de winkel kon je een cheque uitschrijven. Je naam en het bankadres stonden al voorgedrukt maar het bedrag en de handtekening moest je ter plekke invullen. De handelaar moest dan het eurocheque-kaartnummer en de handtekening controleren." 

Omslachtig, inderdaad. Van den Nieuwenhof is dan ook blij dat de cheque al lang op z'n retour is. Hij begrijpt niet waarom een bedrijf als Ryanair klanten terugbetaalt met een cheque. Of wel? "Er zijn altijd klanten die hun cheque niet innen omdat ze het de moeite niet vinden. Er gaan ook cheques verloren. Het bedrag van elke cheque die niet geïnd wordt, blijft op de rekening van het bedrijf staan." 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!