Sommige banken bellen klanten op om betalingen te controleren: "Het is een efficiënte maatregel tegen phishing"

donderdag 9 januari 2020 - 07:35
Madam Cathérine Vandoorne krijgt onlangs telefoon van haar bank KBC. De medewerker wil weten of het klopt dat ze net een online bestelling deed voor een bedrag van 50 euro. Cathérine bevestigt de betaling maar dan panikeert ze. Want ze vreest dat die telefonist een oplichter is. Dat is gelukkig niet het geval. Want ja, banken bellen klanten soms op om een betaling te controleren. De Inspecteur wil weten waarom dat zo is.

"Ik dacht dat banken nooit klanten opbellen met vragen over betalingen" 

Cathérine Vandoorne krijgt onlangs telefoon van haar bank KBC. De medewerker wil weten of zij Cathérine Vandoorne is en of ze zonet een online bestelling heeft gedaan van 50 euro. Cathérine bevestigt dat zij wel degelijk Cathérine is en dat ze inderdaad een betaling van 50 euro deed.

De medewerker haakt direct in. En dan panikeert Cathérine. Ze vreest dat die telefonist een oplichter is. "Ik dacht: "dit is het stomste dat ik ooit heb gedaan". Banken bellen toch nooit om één betaling te controleren?" 

Omdat Cathérine de zaak niet vertrouwt, roept ze de hulp in van De Inspecteur. Hij vraagt raad aan bankenfederatie Febelfin en woordvoerster Isabelle Marchand stelt hem direct gerust. "Banken contacteren hun klanten wel s ze twijfels hebben over een betaling." 

Dat telefoontje duurde 33 seconden. Natuurlijk vond ik dat verdacht

Cathérine Vandoorne

Efficiënte maatregel in de strijd tegen phishing

Banken controleren en monitoren hun betaalverkeer om fraude te voorkomen. Isabelle Marchand legt uit hoe het werkt. "Elke bank houdt met een computersysteem het volledige betaalverkeer in de gaten. De betalingen worden getoetst aan een aantal parameters. Het staat de banken vrij om die parameters zelf te bepalen. Denk dan bijvoorbeeld aan de grootte van het bedrag, de rekening waarmee de betaling gebeurt of de website waarop de betaling plaatsvindt." 

Elke betaling wordt automatisch aan de parameters getoetst. Pas als een betaling één of meerdere parameters overschrijdt, gaat er een alarm af en suggereert het computersysteem aan de bank om die betaling extra te controleren. "Sommige banken bellen klanten in zo'n geval op. Anderen sturen een sms." 

Volgens Febelfin is het directe contact met klant een efficiënte manier om fraude te voorkomen. "We zien dat banken op deze manier veel schade door phishing kunnen voorkomen. Het is dus goed dat banken dat doen."

Niet elke betaling wordt tot in detail opgevolgd

Febelfin benadruk dat banken niet elke betaling tot in het kleinste detail volgen. "De grote stroom aan betalingen wordt gevolgd door een computersysteem. Het is pas als dat systeem een betaling als verdacht markeert, dat de bank verdere stappen zal ondernemen." 

Blijf alert voor oplichters

Het is niet omdat banken klanten soms opbellen om extra informatie te vragen over een betaling dat je niet alert moet zijn als je een telefoon krijgt over je betalingen. Want er zijn natuurlijk ook oplichters die mensen opbellen.

Isabelle Marchand ontkent dat niet maar ze benadrukt wel dat de manier waarop de medewerker van de bank je benadert héél sterk verschilt van die van een oplichter. "Banken zullen je uitsluitend vragen om een betaling te bevestigen. De medewerker zal je nooit vragen om persoonlijke informatie door te geven of om je in te loggen op een bepaalde website voor een bijkomende controle." 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!