Spoedklusdiensten: wanneer gaan "de cowboys" eruit?

donderdag 4 april 2019 - 12:13
In het jaarverslag van de consumentenombudsdienst blijken de spoedklusjesdiensten nog altijd een groot probleem te zijn. Zo vraagt een slotenmaker soms 700 euro om een slot te herstellen! Nochtans kaartte de ombudsdienst dat vorig jaar ook al aan. En minister Peeters beloofde bij De Inspecteur al om de zaak aan te pakken, want ‘de cowboys moeten eruit’. Maar helaas, er is nog niks van in huis gekomen...

Consumentenombudsdienst

Klachten die te maken hebben met spoedklusjesdiensten zoals slotenmakers, loodgieters of schoorsteenvegers staan met stip op één in het jaarverslag. Dat is bijna identiek aan het jaarverslag van een jaar geleden. 

Bij de consumentenombudsdienst ziet men ook dat het meestal over dezelfde bedrijven gaat dat er klachten komen. Dat doet toch denken dat daar iets aan zou gedaan kunnen worden. 

Minister Peeters reageert

Vorig jaar zei consumentenminister Peeters "De cowboys moeten eruit". Maar een jaar later zien we dezelfde klachten nog steeds binnenstromen. 

Toch is er intussen heel wat gebeurd zegt Kris Peeters: 

  • Er werd gewerkt aan een gedragscode samen met de Vlaamse slotenmakersunie. Die zou bijna klaar zijn. 
  • De economische inspectie heeft in 2018 heel wat spoedklusdiensten geïnspecteerd. 
  • Er zijn contacten geweest met de diverse beroepsorganisaties.
  • Er zijn dossiers i.v.m. misbruik overgemaakt aan het parket.
  • Er werd een brief geschreven naar Google om te kijken of de frauduleuze klusjesmannen uit die allerhoogste zoekresultaten zouden kunnen gehaald worden. 
  • Er wordt gekeken of de websites van een aantal frauduleuze spelers zouden kunnen geblokkeerd worden. 

Helaas lijken ook deze oplichters vaak vanuit Nederland te opereren, waardoor een meer internationale aanpak nodig is. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!