Sportclub, pretpark of jeugdbeweging: wat met je lidgeld of abonnement?

donderdag 9 april 2020 - 08:58
Wat met jouw abonnement of lidgeld? Vaak zijn die vooraf betaald voor een hele periode, of je betaal je ze maandelijks via domiciliëring. Maar nu kan je die niet gebruiken, door al die corona-maatregelen...

Goed om te weten...

Weet dat nog niet alle organisaties voor de volle 100 procent weten hoe ze dit moeten oplossen. Ook voor hen is dit uiteraard een ongeziene situatie. Neem indien nodig contact op, maar heb vooral het nodige geduld.

Pret- en dierenparken

Ook al is de paasvakantie gestart, zij mogen ook niet opengaan. Heel wat mensen hebben een jaarabonnement voor zo'n pretpark. Bij Bellewaerde bekijken ze op dit moment nog welke compensatie ze kunnen geven. Algemeen Directeur Stefaan Lemey: “Gekochte tickets worden verlengd tot minstens eind juni. Over de abonnementen zijn we nog in beraad. Dat is afhankelijk van wanneer we terug open mogen gaan. Sinds vrijdag verkopen we ook tijdelijk geen abonnementen meer.”

Bij de ZOO en Planckendael bekijken ze nog welke compensatie mogelijk is. Andere pretparken  verlengen je abonnement met het aantal dagen dat ze gesloten moeten blijven. De meesten hebben hun beslissing daarover helder op hun websites gezet, dus ga daar zeker even checken.

Sportclubs

De Vlaamse Sportfederatie overkoepelt zowat alle clubs. Zij roepen op tot solidariteit. Ze hopen dat clubs met hun leden een mooi compromis kunnen bereiken. Want het hangt echt af van sport tot sport en van club tot club. Clubs hebben sowieso een relatief laag budget. Ze draaien vaak op vrijwilligers maar er zijn ook heel veel vaste kosten die gewoon doorlopen en extra inkomsten van drankenverkoop in de kantine bijvoorbeeld die wegvallen.

Fitnesscentra

Dat is anders bij fitnesscentra. Dat zijn meestal commerciële bedrijven en die werken met abonnementen, vaak per jaar. Vanuit de fitnessfederatie komt er dan ook een duidelijke boodschap naar alle clubs. Directeur Eric Vandenabeele: “We hebben van in het begin de clubs aangespoord om thuisalternatieven aan te bieden. Daar zijn grandioze initiatieven voor genomen. Voor de abonnementen hebben we de suggestie gedaan om klanten een gepaste compensatie te laten kiezen. Dat kan gaan van het abonnementen gewoon door te laten lopen, tijdelijk te bevriezen of een verlenging van de periode. Daar wordt eigenlijk heel goed mee om gegaan.”

Verenigingen: Chiro, Scouts, OKRA, …

Hier en daar zijn er wel eens activiteiten via het internet, maar meer dan dat kan niet. Maar we dragen onze verenigingen een warm hart toe, zo lijkt het. De Chiro bijvoorbeeld krijgt alvast weinig vragen over het lidgeld. Niels De Ceulaer: “We hebben rond de terugbetaling van lidgelden nog niet heel veel vragen gekregen. We zien vooral dat groepen zo veel mogelijk initiatieven ondernemen om toch het Chiro-gevoel warm te houden in deze moeilijke tijden. Ze proberen op een digitale manier leden en leiding samen te brengen om deze periode door te komen.”

Wat zegt de wet?

De wet is heel duidelijk: je moet waar krijgen voor je geld. Maar we hebben het al vaker gemerkt: in deze coronatijden is dat niet vanzelfsprekend. Ook politici komen met maatregelen die niet altijd letterlijk in de wet staan. Denk maar aan de hele voucherregeling voor pakketreizen.

Op het kabinet van consumentenminister Muylle wordt er gewerkt aan een regeling rond abonnementen, maar ook bijvoorbeeld waardebonnen die je niet meer kan gebruiken. Niet simpel, want elk abonnement of waardebon heeft andere voorwaarden. Ze bekijken per sector of er compensatie mogelijk is. De minister zegt wel dat veel sectoren zelf al initiatieven nemen en indien mogelijk compensaties voorzien.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!