Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Stroompanne? "Bel niet halsoverkop naar de klantendienst van Fluvius maar volg het online stappenplan"

wo 4 mrt. - 7:00

Doen jouw elektrische toestellen soms raar? Of heb je van het ene moment op het andere geen stroom meer? Dan moet je actie ondernemen. Maar netbeheerder Fluvius benadrukt bij De Inspecteur dat je niet halsoverkop moet bellen. "Volg eerst het online stappenplan voor stroompanne. Want als de oorzaak van het defect aan je binnenhuisinstallatie ligt en niet aan het publieke net, rekent Fluvius een verplaatsingsvergoeding aan."

Luisteraar Binda zit met een mysterieus probleem. Sinds enkele jaren gaan veel van haar elektrische apparaten kapot, of ze werken niet zoals het zou moeten. Ze heeft al overal om hulp gezocht, maar voorlopig kan niemand de oorzaak van het probleem vinden. 

Onlangs nog krijgt ze het bezoek van Fluvius. Björn Verdoodt van Fluvius vertelt wat de technicus gedaan heeft:  "We zijn langs geweest op vraag van de verhuurmaatschappij. We hebben opnieuw een meting van de spanning in haar woning gedaan. Op die manier controleren we of er al dan niet een probleem is op het net en de aansluiting van Binda. Dat is niet het geval."

Volgens Verdoodt is de kans heel klein dat Fluvius het probleem van Binda kan oplossen. "We hebben de voorbije twee jaar zeven metingen gedaan. We hebben zelfs twee soorten metingen uitgevoerd: zowel kortstondige als langdurige metingen. Bij een kortstondige meting gaan we langs en meten we de spanning op dat moment. Bij een langdurige meting hangen we een toestel aan het net dat de spanning continu controleert. De resultaten zijn elke keer negatief: er zijn geen bijzonderheden vast te stellen." 

Oorzaak van storing ligt niet altijd bij Fluvius 

Het verhaal van Binda lokt bij De Inspecteur heel wat reacties uit. De meerderheid probeert Binda te helpen. Maar er zijn ook veel mensen die haar verhaal herkennen. Annick verklaart bijvoorbeeld dat haar elektrische toestellen soms ook raar doen. Het probleem in haar huis werd uiteindelijk wel opgelost. 

Volgens Björn Verdoodt is het niet ongewoon dat er eens iets schort aan je elektrische installatie. Maar hij benadrukt dat het probleem niet altijd bij Fluvius ligt. "Als er een defect is aan je binneninstallatie, dan kan Fluvius niks doen. Wij zijn als netbeheerder verantwoordelijk voor de goede werking van het net. Alles wat er binnenin je huis gebeurt, moet je zelf oplossen."

Als we bij je thuis komen en blijkt de storing zich voor te doen op je eigen installatie, dan rekenen we je een verplaatsingsvergoeding aan."

— Björn Verdoodt, Fluvius

Op de website van Fluvius kan je checken of de netbeheerder je al dan niet kan helpen. "We raden mensen af om bij een stroompanne direct onze klantendienst te bellen. Je moet eerst en vooral het online stappenplan volgen. Zo kan je inschatten of het een probleem is dat Fluvius kan oplossen." 

Volgens Verdoodt kan iedereen het stappenplan gemakkelijk doorlopen. "Het is een schema met een aantal eenvoudige vragen. Bijvoorbeeld: "heb je nergens elektriciteit of is de panne beperkt tot een aantal kamers?' Of: "heb jij alleen een defect of zitten je buren ook zonder stroom?" Als je die vragen beantwoord, zie je snel of Fluvius kan helpen of dat je beter op zoek gaat naar een elektricien. Als de storing zich voordoet op de installatie in huis bel je naar je elektricien." 

Je kan het schema hier terugvinden. 

De raad die Verdoodt geeft is belangrijk. Want je betaalt voor de interventie als je Fluvius langskomt voor een probleem dat opgelost kan worden door een elektricien. "Als we bij je thuis komen en blijkt de storing zich voor te doen op je eigen installatie, dan rekenen we je een verplaatsingsvergoeding aan." 

Je kan Fluvius dus enkel inschakelen bij een panne op het net in de straat of aan je elektriciteitsmeter. Dan bel je het nummer 078 35 35 00


 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet