de inspecteur
Stuurt De Lijn echt mails om je bankgegevens te vragen? "We hebben rekeningnummer nodig voor terugbetaling"
di 20 apr. - 7:03
Tussen oktober 2020 en april 2021 konden abonnees van busmaatschappij De Lijn hun abonnement pauzeren. En dit gedurende maximaal 20 dagen. Voor elke gepauzeerde dag wordt 1/365e terugbetaald van het bedrag dat je betaalde voor je abonnement. Heb je een jaarabonnement 329 euro kost, dan krijg je per gepauzeerde dag dus 90 eurocent terugbetaald.
De mails van De Lijn zijn echt, het is geen phishing
Verschillende luisteraars van De Inspecteur laten weten dat ze een intussen een e-mail hebben ontvangen van De Lijn om de terugbetaling te regelen. Maar ze zijn verbaasd over de manier waarop de afhandeling zou gebeuren. "In de mail wordt gevraagd om op een link te klikken en daar je bankrekeningnummer achter te laten," zegt luisteraar Marleen Van Lancker uit Gent. "Ik vind dat raar, want er wordt ons overal afgeraden om zomaar op links te klikken en je bankgegevens te delen."
Karen Van der Sype van de Lijn bevestigt: “Deze mail komt van bij De Lijn, het betreft geen phishing”. Ze begrijpt ook wel dat mensen twee keer nadenken als ze die mail krijgen, maar ze ziet geen andere manier om de rekeningnummers van de klanten op te vragen: “ De Lijn is niet in het bezit van rekeningnummers van klanten.
We hebben ook bij voorbaat meegegeven aan de klanten die zich registreerden voor de campagne dat we hun rekeningnummer gingen opvragen, zodat we hun geld kunnen terugstorten voor deze eenmalige campagne. Dat doen we via mail of via een brief.”
Ze benadrukt ook dat De Lijn de rekeningnummers niet bijhoudt: “We gaan het bedrag terugstorten en dan worden de gegevens gewist.”
Let op voor valse sms-en
Karen Van der Sype waarschuwt wel voor valse sms-en: “De lijn stuurt enkel brieven en mails. Een sms is niet van De Lijn, dat is phishing." Bij twijfel contacteer je best altijd De Lijn alvorens je gegevens doorgeeft.