Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Stuurt De Lijn echt mails om je bankgegevens te vragen? "We hebben rekeningnummer nodig voor terugbetaling"

di 20 apr. - 7:03

Abonnees van de lijn konden de afgelopen maanden hun abonnement tijdelijk pauzeren. Nu krijgen ze een mail of brief van De Lijn om hun rekeningnummer op te vragen zodat de Lijn hun geld kan terugbetalen, vertelt Karen Van der Sype bij De Inspecteur.

Tussen oktober 2020 en april 2021 konden abonnees van busmaatschappij De Lijn hun abonnement pauzeren. En dit gedurende maximaal 20 dagen. Voor elke gepauzeerde dag wordt 1/365e terugbetaald van het bedrag dat je betaalde voor je abonnement. Heb je een jaarabonnement 329 euro kost, dan krijg je per gepauzeerde dag dus 90 eurocent terugbetaald.

De mails van De Lijn zijn echt, het is geen phishing

Verschillende luisteraars van De Inspecteur laten weten dat ze een intussen een e-mail hebben ontvangen van De Lijn om de terugbetaling te regelen. Maar ze zijn verbaasd over de manier waarop de afhandeling zou gebeuren. "In de mail wordt gevraagd om op een link te klikken en daar je bankrekeningnummer achter te laten," zegt luisteraar Marleen Van Lancker uit Gent. "Ik vind dat raar, want er wordt ons overal afgeraden om zomaar op links te klikken en je bankgegevens te delen."

Karen Van der Sype van de Lijn bevestigt: “Deze mail komt van bij De Lijn, het betreft geen phishing”. Ze begrijpt ook wel dat mensen twee keer nadenken als ze die mail krijgen, maar ze ziet geen andere manier om de rekeningnummers van de klanten op te vragen: “ De Lijn is niet in het bezit van rekeningnummers van klanten.

Ik vind dat raar, want er wordt ons overal afgeraden om zomaar op links te klikken en je bankgegevens te delen.

— Luisteraar Marleen Van Lancker uit Gent

We hebben ook bij voorbaat meegegeven aan de klanten die zich registreerden voor de campagne dat we hun rekeningnummer gingen opvragen, zodat we hun geld kunnen terugstorten voor deze eenmalige campagne. Dat doen we via mail of via een brief.”

Ze benadrukt ook dat De Lijn de rekeningnummers niet bijhoudt: “We gaan het bedrag terugstorten en dan worden de gegevens gewist.” 

Let op voor valse sms-en

Karen Van der Sype waarschuwt wel voor valse sms-en: “De lijn stuurt enkel brieven en mails. Een sms is niet van De Lijn, dat is phishing." Bij twijfel contacteer je best altijd De Lijn alvorens je gegevens doorgeeft.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet