Tegoedbon in plaats van geld, terecht?

donderdag 11 januari 2018 - 08:43
Je maakte het zeker al eens mee, je bent genoodzaakt iets terug te brengen naar de winkel of de winkel bestelde de verkeerde maat maar de juiste is niet meer in stock. Dan wil je graag je geld terug. Toch krijg je nog vaak een tegoedbon toegestopt, mag de winkel dat zomaar doen?

Niet conforme levering

Theo bestelde een broek in zijn maat in E5-mode maar krijgt de foute maat aan in de winkel. Hij krijgt een tegoedbon toegestopt. Volgens Chantal Depauw van de overheidsdienst Economie is dit een correct voorstel van de winkel. De wettelijke garantie treedt in werking dus als klant heb je recht op:

  • een kosteloze vervanging van het juiste product
  • een herstel (indien item niet naar behoren)

In dit geval kan E5-mode de juiste maat nog afleveren maar besluit Theo zelf af te zien van de aankoop dus mag de winkel de tegoedbon aanbieden als geste aan de klant. Kiest hij er toch voor om alsnog de juiste maat te bestellen dan moet dit product binnen een redelijke termijn geleverd worden. Is dat niet het geval dan heeft Theo alsnog recht op een contante uitbetaling. Let wel op, die termijn staat niet beschreven in de wet, dus dat moet geval per geval bekeken worden.

Intussen paste E5-mode hun retourbeleid aan (sinds 1 september 2017). Wanneer je nu een artikel wil retourneren dat betaald is via een bankkaart of met contant geld, krijg je het aankoopbedrag altijd integraal terug in contant geld

 

Het is zo bizar dat je eigen geld plots maar een jaar geldig is.

Consument Theo Van Huybroeck

Onmogelijk om juiste product te leveren

Theo heeft iets gelijkaardig voor bij Hubo. Daar komt hij met oude kranen binnen die aan vervanging toe zijn. Hij krijgt nieuwe kranen mee en de verkoper verzekert hem dat ze zullen passen. Eens thuis aangekomen blijkt dat niet zo te zijn. In de winkel kunnen ze hem geen geschikte kranen meer aanbieden omdat deze modellen niet meer binnen komen. Hij krijgt opnieuw een tegoedbon in handen.

In dit geval mag Theo op zijn strepen staan en een terugbetaling in contanten eisen zegt Chantal Depauw. Hier heeft de winkel niet de mogelijkheid om je de juiste items aan te bieden ter vervanging van je aangekochte product. Ik klopte even aan bij Hubo en kon van de winkelverantwoordelijke meteen op begrip rekenen. Theo kreeg de kostprijs van de kranen uiteindelijk in contanten uitbetaald. Af en toe alert zijn is dus zeker nodig!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!