Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Tips voor de Sint

wo 31 okt. - 7:25

’t Is crisis voor iedereen, zelfs Sinterklaas moet dezer dagen op de kleintjes letten. Maar hij kan wel een flink pak besparen.
sint

’t Is crisis voor iedereen, zelfs Sinterklaas moet dezer dagen op de kleintjes letten. Maar hij kan wel een flink pak besparen.

Hoe vroeger, hoe goedkoper

Vanaf half oktober pakken de winkels uit met grote kortingen, en dan zijn ook de beste deals te rapen. Bovendien is de Sint dan ook zeker dat het stuk speelgoed dat hij zoekt nog niet uitverkocht is.

Diverse ketens goochelen met acties en kortingen – elk met een eigen toets. Maar hun hoofdbedoeling is om de Sint alles in één keer bij hen te laten kopen. Zo kan hij meestal een mooi percentage besparen. Die promoties maken vaak gebruik van een ultimatum: een uiterste datum. Er zijn ook ketens die de korting laten groeien als je meer producten koopt, of die per aankoopschijf van 50 euro een bon schenken van 5 euro.

Alleen: de Sint mag zich niet te veel fixeren op de grote spelers, want sommige andere aanbieders (supermarktketens en kleinere winkels) pakken ook uit met spectaculaire prijzen. En daar komt het soms nóg voordeliger uit. Alleen heb je daar vaker het nadeel dat het aanbod beperkt is, of dat andere producten dan weer net iets duurder zijn.

De boodschap is dus: vergelijken! En dan niet alleen de prijzen uit de gedrukte folder in je bus, want die zijn eigenlijk al gedateerd. Zodra de folders de deur uit zijn, passen sommige winkels hun prijzen aan aan die van de concurrentie. De prijzen in de folders zijn eigenlijk de maximumprijzen. De Sint kan dus maar beter controleren op het internet of de prijs intussen niet gezakt is, want misschien kan hij wel een betere zaak doen.

Laagste-prijs-garantie

Heel wat grote ketens bieden een laagste-prijs-garantie, maar die geldt daarom niet altijd in het hele land. Vaak is de regel: als een lokale aanbieder een product goedkoper verkoopt, dan past de keten zijn prijs aan in een straal rond die winkel (vaak 30 km, maar het kan ook minder zijn). Als het om een nationale keten gaat, dan volgt er meestal een prijsaanpassing in het hele land.

De Sint gaat er toch maar beter niet van uit dat een keten automatisch de laagste prijzen heeft, want uiteindelijk moet een lagere prijs bij de concurrentie wel altijd gemeld en aangepast worden. Hij doet er dus goed aan om sowieso de prijzen te vergelijken.

Exclusieve producten

Winkels bieden een mix van producten aan:= van grote merken tot merkloos speelgoed dat ze zelf aankopen, vaak in Azië. Op dat laatste zijn de winstmarges vaak het grootst, en daarmee kunnen ze bovendien ook uitpakken als ‘exclusief’.

Toch vind je ook exclusieve stukken van grote merken in de folders. De fabrikant spreekt dan af met de keten om die stukken alleen daar te verkopen, maar dat loopt soms mis. Kijk daarom toch maar uit of je een zogenaamd exclusief stuk niet elders vindt voor een beter prijs.

Conclusie

Sinterklaas doet er goed aan om op tijd zijn speelgoed in te slaan. Hij krijgt niet alleen de beste prijzen, maar hij is ook zekerder dat de stukken nog in voorraad zijn. En ook als je plant om in de komende maanden speelgoed aan te kopen, doe je het beter nu. Want nu kan je kopen aan heel scherpe prijzen, zeker als je de moeite neemt om de verschillende winkels met elkaar te vergelijken.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet