Tot 94% van alle mails is ongewenst

woensdag 6 september 2017 - 08:20
Er komt veel meer spam op je af dan je zou denken.
Er wordt wereldwijd meer spam verstuurd dan andere mail. Véél meer. Gelukkig blijf jij (grotendeels) buiten schot dankzij de spamfilter van je emailprovider.

Voorsorteercentrum voor email

Sakker jij ook wanneer je elke dag die paar (tientallen) spammails uit je mailbox moet verwijderen? Eigenlijk is dat nog maar het topje van de ijsberg.

In werkelijkheid vuren spammers wellicht véél meer mails op jou af. Gelukkig zijn providers in België verplicht een spamfilter aan te bieden aan hun klanten. Ze controleren die miljoenen binnenkomende mails op herkomst en type inhoud. Wanneer een mail voldoet aan de spamcriteria, laat een provider hem vaak al simpelweg niet binnen op z’n server.

Hallucinant

We overdrijven niet graag als het niet nodig is, maar deze keer kan het niet anders. Het internet krioelt gewoon van de spam. Een rondvraag bij enkele grote providers levert alleen maar straffe cijfers op:

  • Telenet verwerkt elke dag ongeveer 50 miljoen mails voor z'n klanten. 60 tot 85% is spam.
  • Proximus onderschept elke maand miljarden berichten en houdt 94% ervan tegen wegens spam.
  • Bij Google werken wereldwijd niet minder dan 500 ingenieurs voltijds in de strijd tegen spam. Tot 70% van alle mails die bij Gmail binnenkomen zijn dan ook spamberichten.

De providers werken op dat vlak ook tot op zekere hoogte samen. Niet dat concurrenten Proximus en Telenet daar een rechtstreekse lijn voor hebben, maar er bestaan wel platformen waar ze gegevens over spammers uitwisselen.

Waarom dan toch “[SPAM]” in mijn inbox?

Google maakt zich sterk dat het met de automatische software van Gmail 99,9% van alle spam kan tegenhouden. Andere providers laten soms meer spamberichten door naar je mailbox. Dat gebeurt zelfs vaak bewust.

Bij Telenet bijvoorbeeld geven ze elke email een spamscore op basis van een aantal parameters. Meestal geeft die score uitgesproken aan of een email spam is of niet, maar soms ook niet. Bij twijfel zal de provider de mail toch doorsturen naar je mailbox, maar dan wel met de vermelding ‘[SPAM]’ in de titel. Zo weet jij dat je op je hoede moet zijn.

Ben je het beu om zulke mails telkens te moeten verwijderen? Verander dan de instellingen  van je mailbox zodat ze voortaan meteen in je spamfolder terechtkomen.

Je kunt spam ook altijd melden bij je provider of bij de internationale organisatie Spamcop.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!