Transportschade bij wagens

donderdag 14 september 2017 - 15:32
Een nieuwe wagen is niet altijd nieuw. Als je een nieuwe wagen bestelt legt die een hele weg af voor die in jouw garage belandt. Zo’n transport verloopt niet altijd zonder brokken. Het gebeurt weinig maar als de wagen een kleine kras of deuk oploopt wordt de wagen in ere hersteld voor jij hem koopt. Wat kun je doen als zo’n schade terug boven komt?

Voor een auto geldt de wettelijke garantieregel van 2 jaar. Zowel de fabrieksgarantie als lakgarantie vallen daaronder dus daar kan je beroep op doen in geval van schade.

Indien je de schade later pas ontdekt en je de garantie op je wagen kwijt bent kun je terecht bij de klantendienst van het merk van aankoop. Zij zullen je dossier apart behandelen en kijken of je recht hebt op (volledige) dekking van de schade.

Wat zegt de wetgeving?

Er bestaat geen specifieke wetgeving voor auto’s. Het is dus niet verplicht om de consument in te lichten over de herstelling van de schade voor verkoop. De algemene wetgeving zegt wel dat de verkoper de consument alle info moet geven die invloed kan hebben op de beslissing van de koper.
Volgens Chantal De Pauw van FOD Economie is het aangeraden dat je als consument wordt ingelicht over de herstelling van de schade voor verkoop. Dit kan tenslotte jouw beslissing beïnvloeden en zo vermijd je latere discussie.

Als je een nieuwe wagen koopt mag je best wat kritischer zijn voor je aftekent voor ontvangst. In al je enthousiasme kun je al eens iets over het hoofd zien, dus vraag zeker om de wagen in daglicht na te kijken en werp een goed oog op de lak en carrosserie.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!