Trap niet in de valkuilen van de huurauto

maandag 24 juni 2019 - 08:30
Heel wat consumenten komen bedrogen uit als ze een auto huren in het buitenland. Er wordt je nadien onterecht schade aangerekend, er komen verborgen kosten boven of de dekking van een bijhorende verzekering blijkt ruim onvoldoende. Net voor de vakantieperiode zet "De inspecteur" op een rij wat de (kunnen) valkuilen zijn.

De vakantie is in aantocht dus het ideale moment om je af te vragen of je je huurauto best al boekt of boek je ter plaatse? De keuze is aan jou maar dan moet je wel rekening houden met het feit dat je geen keuze zal hebben welke wagen je daar meekrijgt. Rest er enkel nog een grotere wagen? Dan betaal je ook een "grotere" prijs. Op voorhand boeken kan je dus tijd en kosten besparen als je het slim doet. 

Als je tijd hebt, is het beter om vooraf een wagen te boeken. Ter plaatse is de verkoper niet altijd de taal machtig en kan je niet altijd alle informatie rustig nalezen. Zo kom je soms voor verrassingen te staan. 

Aandachtspunten bij het boeken

Een auto boeken kan via je reisorganisator of via een website. Bij een reisorganisator kan je rekenen op de jarenlange ervaring dus je zult goed geïnformeerd worden over je boeking. Toch zullen zij vaak dezelfde sites raadplegen die jij thuis ook terugvindt.  

Koepelwebsite vs. site van de aanbieder

Via het internet moet je goed opletten of het een koepelwebsite is van verschillende merken of de website een rechtstreekse site is van de aanbieder van huurauto's. Soms kan het interessant zijn om de goedkoopste prijs ook nog eens rechtstreeks uit te rekenen op de website van die aanbieder, zo vervalt misschien ook nog een eventuele commissie. Neem wel de tijd om alle voorwaarden te lezen. 

Vink alles zorgvuldig aan

  • Vul het uur wanneer je de auto wil afhalen zo correct mogelijk in. Komt u de auto veel later afhalen? Dan kan het zijn dat je wagen niet meer gereserveerd is. Meestal wordt ook je vluchtnummer gevraagd, zodat de verhuurder wel rekening kan houden met vertragingen. 
  • Kijk ook goed na waar je de auto kan afhalen. De goedkoopste aanbieders hebben vaak geen afhaalpunt in het luchthavengebouw zelf. In dat geval moet je extra tijd en soms extra kosten rekenen voor een shuttlebus of taxi
  • Boek op naam van de persoon die alle documenten zal voorleggen en met de auto zal rijden. Soms kan je wel nog ter plaatse omboeken, maar dat gebeurt meestal niet gratis. Vaak is ook een kredietkaart nodig en is het bedrag dat ze kunnen blokkeren in de kleine lettertjes vastgelegd. Je kan je bank soms vragen dat bedrag tijdelijk op te trekken. Een prepaidkaart wordt meestal niet aanvaard. 
  • Een extra chauffeur nodig? Voor die tweede bestuurder zul je moeten bijbetalen. Het is dus belangrijk dat ook op voorhand aan te geven. 
    Let op! Vaak is dat een grote kost dus als je het kunt vermijden bespaar je wat centen (die je aan een cocktail of twee kunt geven).

Mijn vader vinkte een veel te vroeg uur aan. Ze dachten dat hij niet meer kwam en verhuurden de wagen verder. Hij moest opleggen voor een ander en groter model.

Anja Daems - De Madammen

Jonger dan 26

Bij sommige verhuurbedrijven moet je aanvinken of je jonger dan 26 bent of niet. Er wordt dan meestal een extra kost verrekend voor jonge bestuurders. Soms is er ook een ondergrens, bijvoorbeeld op 21 jaar. En ook een bovengrens bestaat; soms mag je na je 85 geen auto meer huren. 

Jeep of Porsche?

De wagen die je boekt is niet per se de wagen die je zal meekrijgen. Dat hangt af van wat er op dat moment beschikbaar is. Je moet wel minstens een auto krijgen die even groot is als de voorkeur die je op voorhand aangaf. En als je een grotere auto meekrijgt, mag daar geen meerprijs voor gerekend worden!

Controleer je kredietkaart

Veel huurautobedrijven eisen een kredietkaart met een reliëfcode. Dat kan je terugvinden in de algemene voorwaarden van het huurautobedrijf. Maar banken verwijderen die reliëfcode steeds vaker omdat dat veiliger én moeilijker na te maken is. Vrijwel overal in het binnen- en buitenland kan je een kredietkaart zonder reliëfcode gebruiken, alleen huurautobedrijven doen moeilijk.

Ofwel krijg je de auto niet mee en ben je het (eventuele) voorschot kwijt. Ofwel moet je een extra kost betalen met -ongelofelijk maar waar- je kredietkaart zonder reliëf. Lees de voorwaarden van het huurautobedrijf goed na en neem indien nodig contact op met je bank.

Verzekering

Wie schade heeft of een ongeval begaat en in de fout is, moet die schade ook vergoeden. Vaak worden er (bovenop de standaard franchise) bijhorende verzekeringen aangeboden, om dat risico te beperken. Bekijk goed de verschillende formules en neem tijd om de voorwaarden te lezen.

Bij de aanbieder zelf of via de overkoepelende site?

  • Neem je je verzekering rechtstreeks bij een aanbieder van huurauto's, dan heb je het voordeel dat als er een ongeval gebeurt of als er schade is, je geen geld moet voorschieten. 
     
  • Neem je een verzekering via een overkoepelende site, dan moet je wel vaak eerst de kosten voorschieten. Let ook op dat je geen dubbele verzekering neemt. Wie er online al één nam, wordt soms aan de balie verleid om er nog één te nemen. 

Geen verzekering?

Dat risico kun je nemen, dan moet je gewoon de franchise in acht nemen als je niet in de fout bent. Die ligt meestal rond de €1.250 euro. Als je wel in de fout bent, lopen de kosten uiteraard hoger op.

Ik nam geen verzekering en ik had een onterechte schadeclaim van €450 aan mijn broek. Ik ben 2 keer teruggevlogen om alles recht te zetten!

Jelle De Clippel - Luisteraar De Inspecteur

Ophalen

  • Laat je geen extra verzekering aanpraten, als je er vooraf al één nam via de boekingssite 
  • Betaal ook niet meer voor de auto dan je vooraf in de boeking heeft vastgelegd. Voor dat bedrag moet je ook de auto meekrijgen. Print ook vooraf de documenten af zodat je die bij discussie kan voorleggen. 
  • Let op dat er sowieso nog een bedrag wordt vastgezet als waarborg via jouw kredietkaart. Afhankelijk van de bijhorende verzekering, kan dit bedrag hoger of lager liggen. Bekijk ook of de limiet van je kredietkaart tijdelijk aangepast moet worden via je bank. 

3 documenten

Allemaal op naam van dezelfde persoon (vaak de persoon die ondertekent en boeking deed).

  1. Kredietkaart
  2. Rijbewijs  
  3. Identiteitskaart 

Let op! Soms wordt ook naar je boardingpass gevraagd. 

  • Vertrek niet snel-snel. Vraag de medewerker van het verhuurbedrijf om mee de auto te controleren op krassen en blutsen. Neem ook foto's van de auto, eventueel met een horloge of kalender erbij, zodat je de dag van de foto kan bewijzen. Zo heb je bewijzen in handen van de schade aan de wagen bij ontvangst, zelfs bij kleine akkefietjes. Laat je niet weglachen door het personeel die dat misschien overdreven vindt, achteraf heb je vaak met andere bedienden te maken die de schade toch in jouw schoenen willen schuiven. 

Terugbrengen

  • Zorg dat iemand van de maatschappij met jou de wagen nakijkt. Is er niemand aanwezig omdat je de auto terugbrengt buiten de openingsuren van het verhuurkantoor? Zorg dan dat je nog tijd hebt om duidelijk foto's te maken van de wagen op de plek waar je die hebt achtergelaten. Die foto's maak je best altijd, ook als er wél iemand aanwezig is. Het is het beste bewijs als er achteraf toch nog geld wordt afgehouden. Ga hier niet licht over! Dit is de meestgehoorde klacht over autoverhuurbedrijven.
  • Laat op papier zetten dat de wagen goed nagekeken werd en dat je recht hebt op teruggave van de waarborg. Je kunt nooit zeker genoeg zijn.
  • Moet je de wagen buiten het luchthaventerrein binnenbrengen? Reken dan extra tijd zodat je zeker je vlucht niet mist.

Toch problemen? Laat je niet doen.

Als je zeker bent dat er onterecht kosten worden afgehouden, weet dan dat je vaak via jouw kredietkaartverlener een klacht kan indienen en jouw geld kan recupereren. Voor problemen binnen Europa kan je ook terecht bij het Europees Centrum voor de Consument. Ook bij "De inspecteur" op Radio 2 kan je terecht.  

Het is aangeraden om de Travel App van het ECC te downloaden op je smartphone voor vertrek. Met die app kan je je in elk land verstaanbaar maken. Je voert het probleem in het Nederlands in, de app zoekt op wat je rechten zijn als consument en vertaalt die informatie naar een bepaalde taal. De app werkt ook zonder wifi.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!