Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Treinblog #15 We zijn weer (optijd?) vertrokken!

dagboek van een pendelaar

di 8 jan. - 5:40

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Ik heb mezelf in de kerstvakantie op een treinloze week getrakteerd. En de andere week ben ik maar 1 keer naar Brussel gegaan. Voor een pendelaar is het ook een beetje vakantie als hij niet moet pendelen. Maar deze week ben ik dus weer vollen bak vertrokken: elke dag de trein naar Brussel! Zou de NMBS goede voornemens hebben voor 2019?

Op tijd!

Op een maandag na een vakantie neem ik liever de vroege trein. Daar zitten nog geen (of heel weinig) studenten op. Het is er niet van in Wervik al heel erg druk. Er zijn nog lege bankjes. Alleen in Gent komt er veel volk bij. Dat overleef ik dan wel.

De vroege trein komt ook veel vaker op tijd aan in Brussel Centraal. Of moet ik zeggen: de vroege trein komt vaak op tijd aan in Brussel Centraal. De late trein doet dat nooit. De trein die om 7u13 in Wervik vertrekt, komt in theorie om 8u51 aan in Brussel Centraal. Maar dat haalt hij nooit.

Dus als de NMBS met haar stiptheidscijfers op proppen komt, zou je denken dat mijn trein elke dag vermeld wordt. Want hij is elke dag te laat. Toch gebeurt dat niet. En ik weet waarom. De NMBS speelt het spel niet eerlijk.

 

De trein is op tijd, de vertraging even buiten beschouwing gelaten

Want de NMBS laat de vertraging die treinen oplopen op de Noord-Zuid-as buiten beschouwing. Ja, je leest het goed. De vertraging op de lijn waar alle vertraging wordt opgelopen, telt niet mee in de stiptheidscijfers.

De stiptheid van mijn trein wordt berekend van Poperinge tot in Brussel-Zuid. Alle vertraging die hij daarna oploopt, telt niet mee. En ja, mijn trein arriveert vaak op tijd in Brussel-Zuid. ’t Kan al eens een minuutje schelen.

Maar dan start de ellende: de trein blijft minutenlang staan, en rijdt daarna heel erg langzaam door tot Brussel Centraal. Ik arriveer zelden vóór 9u in Brussel Centraal. Dat is dus zeker 10 minuten vertraging. Maar dat telt niet mee. Neen, mijn trein is volgens de cijfers van de NMBS op tijd.

Al het beste in 2019

Goed bezig, NMBS! Elke dag is mijn trein op tijd, ook al heb ik minstens tien minuten vertraging. Zo kan ik het ook. Ik koop voortaan een ticket tot in Gent. De rest telt niet mee. Dat is dan mijn theorie. Wedden dat het niet pakt?

Maar laten we positief blijven. Ik weet dat alle mensen die voor de NMBS werken graag de beste service willen leveren. Alleen wil het systeem niet mee. Wel nu, ik wens het systeem al het goede toe in 2019. Alle werknemers bij de NMBS wens ik een prachtig jaar, vol werkvreugde. En aan alle pendelaars: veel pendelgenot met stipte treinen, en weinig miserie. Laten we veel plezier beleven op de trein!

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet