Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Treinblog #18 "Kijken in de toekomst? Dat doen wij niet, hoor."

dagboek van een pendelaar

di 22 jan. - 6:08

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Mijn open brief aan de directie van de NMBS lijkt averechts te werken. Mijn trein is gisteravond afgeschaft. Terwijl ik ’s ochtends nog zo blij was dat alles goed was verlopen. ‘Daar ga ik vanavond eens verhaal over schrijven, dat het ondanks alles soms ook eens goed verloopt,’ zei ik nog tegen een medependelaar. Helaas.

Afgeschaft

Ik kom aan in Brussel Centraal en zie dat de trein naar Poperinge niet rijdt. Oei. Weer drie kwartier tijd verloren, op z’n minst. Ik vraag aan de NMBS op Twitter wat er aan de hand is.

Ja, ik kijk al even vooruit. Als mijn trein defect is, dan heeft dat gevolgen voor mijn treinreis de dag erop. Mijn trein rijdt namelijk ’s ochtends van Poperinge naar Schaarbeek, en ’s avonds terug. Als hij dus ’s avonds niet in Poperinge geraakt, heb ik een probleem. Ik wil mijn vorig treinavontuur vermijden.

Maar owee, dat is ver vooruit denken voor de NMBS. Want als ik aan ^Dries vraag of het de bedoeling is dat mijn trein vanavond naar Poperinge gebracht wordt en of hij morgen rijdt, krijg ik dit antwoord:

Ja, ^Dries, ik vraag je om een kijkje in de toekomst te nemen. Dat is namelijk wat een efficiënt bedrijf doet. En het is net omdat de NMBS het niet doet, dat er zoveel in het honderd loopt. Plannen is nogal belangrijk als je honderden treinen hebt die rondrijden door het hele land. Maar neen, een kijkje nemen in de toekomst, dat doet de NMBS niet. Zelfs al is die toekomst maar 12 uur ver.

Uiteraard kan je nog niet alle details weten, beste ^Dries. Maar ik had op z’n minst een diplomatischer antwoord verwachten. ‘Het is zeker onze bedoeling om de trein morgenochtend te laten rijden.’ Bijvoorbeeld. ‘We doen onze uiterste best!’. Maar och, ze zijn hun geduld met mij kwijt zeker?

Gokken

Dus ja, het is weer gokken. Hoe geraak ik vanavond het snelste thuis?

  • Met de trein van 17u20 naar Gent, en daar de trein naar Poperinge nemen?
  • De trein van 17u25 via Gent naar Kortrijk en daar overstappen op de trein naar Poperinge?
  • De trein van 17u32 via Oudenaarde naar Kortrijk en daar overstappen op de trein naar Poperinge?

De trein nemen, dat is kansberekening. Dat is hopen en gokken. Duimen en geloven. Geduldig zijn.

Zou het of zou het niet?

Het begint al ’s ochtends. Eén van de eerste dingen die ik doe, is kijken of mijn trein wel rijdt. Telkens weer spannend, die app openen. Bang voor de rode cijfers en letters. Stel je voor dat we dat met alles doen.

Ik zet de radio aan. Zouden ze uitzenden of niet?
Ik steek het licht aan. Zouden we elektriciteit hebben of niet?
Ik draai de kraan open. Zou er water zijn of niet?
Ik ga naar de winkel. Zouden ze open zijn of niet?

Dat klinkt absurd toch? Wel, met de NMBS is dat de harde realiteit. Je weet het nooit.

Ben ik nu veeleisend? Omdat ik verwacht dat mijn trein elke ochtend rijdt? Op tijd dan nog? Ben ik een verwend nest? Met te hoge verwachtingen? Is dat niet de omgekeerde wereld? Mág ik dat dan niet verwachten van een bedrijf, dat ze gewoon hun opdracht uitvoeren zoals afgesproken?

Spannende dag

Jawel! Hij rijdt! Mijn trein rijdt vanochtend! Hoera! De treinbegeleidster komt langs. ‘En,’ zegt mijn pendelmaatje, ‘is de NMBS voorbereid op de sneeuw vandaag?’. Ze kijkt wat angstig. Ze lacht flauwtjes. ‘Ik denk het.’

Tja. Denken is niet genoeg. Plannen en voorbereid zijn. Dat is wat telt. Het wordt een spannende dag.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet