Treinblog #24 Prima service

vrijdag 15 maart 2019 - 08:01
Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Ik werd deze week blij verrast door een prima service van de NMBS. Echt top. Pure efficiëntie en klantvriendelijkheid. De NMBS heeft ervoor gezorgd dat ik op tijd thuis was, ondanks het feit dat mijn trein meer dan een half uur vertraging had.

Via Kortrijk

Ik moet iets langer werken dan normaal, en beslis dus om de trein te nemen via Kortrijk. Daar moet ik overstappen op de trein die van Antwerpen komt en naar Poperinge rijdt. Als ik geen rechtstreekse trein heb van Brussel naar Poperinge, dan kies ik altijd voor een overstap in Kortrijk. Met de gedachte 'als ik daar strand, dan kan ik nog wel iemand bellen om mij te komen halen'. Als ik in Gent strand, wordt dat iets moeilijker.

Ik neem de trein via Zottegem en Oudenaarde. Omdat ik denk dat die vlotter rijdt dan die over Gent. Maar dat is een gedachte, die op niks gebaseerd is.

Kletsen en wachten

Ik laat aan mijn zus weten dat ik de trein van 19u10 neem in Kortrijk. Hoera! Zij ook!

We zien elkaar in het station van Kortrijk. We hebben nog veel tijd, het is pas 18u50 en onze trein vertrekt pas om 19u10. We blijven wat hangen in de lokettenzaal (en vertellen honderduit :-)), springen binnen bij de dagboekhandel en houden het grote bord in de gaten om te zien hoe het onze trein vergaat.

Normaal rijdt de trein, die vanuit Antwerpen komt, vrij vroeg het station van Kortrijk binnen. Om 19u komt hij meestal aan. In Kortrijk wordt hij gesplitst: het ene deel rijdt naar Poperinge, het andere naar Rijsel. Maar nu zien we geen teken van leven. Er knippert nog geen bolletje op het bord, er is geen stem die zegt dat de trein aankomt.

Er klopt iets niet. Maar we panikeren nog niet

Metrotrein

Vreemd. We panikeren nog niet. Zo zijn wij niet. We beslissen wel om al naar het perron te gaan. We komen aan, en zien een metrotreintje staan. Niet voor ons, denken we. Want onze trein is een ander type. We wandelen voorbij.

Maar ik vind het raar. Dat metrotreintje staat daar normaal niet om 19u. Plots verschijnt op het bord dat het metrotreintje naar Poperinge rijdt. Moh! Raar. We stappen in. Er is weinig volk. Raar.

Ik zie een berichtje van mijn pendelmaatje. Ze heeft de trein van Brussel naar Gent genomen, en wou daar de trein nemen naar Poperinge. Die trein die vanuit Antwerpen komt, en via Kortrijk naar Poperinge rijdt. Die trein waarop ik wacht in Kortrijk. Ze klaagt dat ze vast staat. Haar trein heeft meer dan een half uur vertraging! Haar trein, maar mijn trein dus ook. Die trein die ik normaal zou moeten nemen.

Mijn zus en ik kijken elkaar aan. Wil dat zeggen dat de NMBS voor ons speciaal een metrotreintje heeft ingelegd naar Poperinge zodat wij niet moeten wachten op de trein die vanuit Antwerpen komt met meer dan een half uur vertraging? Ongelooflijk! Prachtig!

Merci NMBS.

De treinbegeleider komt langs. Ik vraag haar of ons vermoeden klopt. 'Ja, hoor! Deze trein wordt speciaal ingelegd!'. On-ge-loof-lijk!

Ik vind het top. Prachtig. Ik ben zó blij. Ik geraak op tijd thuis. Door de efficiëntie, vooruitziendheid en prachtige planning van de NMBS. Ik stuur een bericht via Twitter. 'Dank je, NMBS.' Oprecht.

Zie je wel dat het lukt? Dat het kan? Niets dan lof voor de NMBS vandaag. Merci.

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!