de inspecteur
Treinblog #25 Plichtsbewuste treinbegeleider
dagboek van een pendelaar
wo 3 apr. - 4:12
Ik krijg vanavond heel duidelijke informatie van de treinbegeleider. Dat is fijn! Dat apprecieer ik! Al ben ik eigenlijk heel weinig met die informatie.
Vertraging
Mijn trein heeft vertraging. What’s new? Eerlijk gezegd let ik er niet meer op als ik in Brussel vertrek. Mijn trein moet om 17u09 uit Brussel Centraal vertrekken. Ik ben meestal rond 17u in het station en ik wacht daar geduldig op mijn trein. Die is eigenlijk zo goed als nooit op tijd. De Noord-Zuid-as, weet je wel. Alle treinen tussen Brussel Noord en Brussel Zuid moeten door de flessenhals van Brussel Centraal. Dus alles loopt daar vertraging op.
Maar meer dan een paar minuten is het nooit. Dus ik let er niet meer op. De vertraging wordt ook nooit op de borden vermeld. Meestal haalt mijn trein die paar minuten wel in. En als hij dat niet doet, merk ik het later wel. Je leert echt wel relativeren als pendelaar!
Aankondiging
Maar sommige treinbegeleiders hebben er wél oog voor. Degene die vanavond mee is met mijn trein bijvoorbeeld. We vertrekken uit Brussel Zuid. En zoals gewoonlijk komt er een aankondiging: ‘Welkom op de trein naar Gent en Poperinge. Deze trein stopt in… enz.’ En daarna nog in het Frans.
Nu komt er een extraatje bij. ‘Beste reizigers, we zijn vertrokken met 6 minuten vertraging….’ Ah! Dat wist ik niet. Goed dat je het zegt.
‘… en ik heb geen enkel idee hoe dat komt!’ zegt de treinbegeleider net erna! Kordaat en duidelijk. Hilariteit in mijn wagon. Hihi! Wij pendelaars leren relativeren, maar dat leren de treinbegeleiders zeker ook! Grapjas!
Ik vraag mij af of hij zich geïnformeerd heeft om te weten waarom zijn trein vertraging heeft. Via de app bijvoorbeeld. Het zou nogal wat zijn. Als ook de treinbegeleiders via de app te weten moeten komen waarom hun trein vertraging heeft.
Maar kijk: 6 minuten vertraging maar. En een leuke treinbegeleider die een fijn moment voorziet op de trein. Mijn dag kan alvast niet meer stuk.