Treinblog #33 Twee treinen in panne

woensdag 12 juni 2019 - 08:42
Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Hoe kan ik mijn treinreis van gisteravond in enkele alinea’s neerschrijven? Het wordt een uitdaging. Kort gezegd: ik kon om 18u45 thuis zijn, maar het werd 20u40. En vanochtend is mijn trein afgeschaft.

Een geluk bij een ongeluk

Ik moet langer werken. Ik neem dus niet de rechtstreekse trein naar Wervik. Ik neem de latere trein, via Kortrijk. Maar het is chaos in Brussel Centraal. Overvolle perrons,  spoorveranderingen, vertragingen…

Ik vraag op Twitter wat er aan de hand is. ‘Dag Pendelaar, 8009 kampt met een technisch probleem.^Dries.’

Huh? 1 trein kampt met een technisch probleem en alles staat vast? Juist ja, dit is Brussel Centraal. Hier loopt alles vast als er één trein een probleem heeft.

Maar wacht eens. De 8009, dat is mijn rechtstreekse trein naar Wervik. ^Dries weet dat ik die normaalgezien neem. Grappig, ik krijg een op maat geschreven antwoord van de NMBS! Maar goed: een geluk bij een ongeluk: ik zit niet op de 8009, ik was niet van plan die te nemen. Jammer dat die in panne staat, maar ik moet de trein naar Kortrijk hebben. En ja, die heeft vertraging. Door mijn kapotte trein.

De trein valt stil

Met wat vertraging kunnen we leven (anders was ik al lang dood). De chaos blijft in Brussel Centraal. Spoorveranderingen aan de lopende band. Alle treinen komen aan op spoor 4. Wat een gedoe. Uiteindelijk komt de trein naar Kortrijk aan, met een klein kwartier vertraging. Het is drummen en duwen. Maar ik vind een plaatsje.

Net na Brussel Zuid valt de trein stil. De motor valt uit, de airco valt uit, enfin: alles valt uit. Lap. We horen niks. Na tien minuten ‘ding dong’. ‘We staan voor een rood sein. We wachten om te mogen vertrekken.’ Wij pendelaars geloven dat niet. Iemand naast mij zegt ‘en daarom is de motor uitgevallen?’.

We wachten. Na drie minuten ‘ding dong’. ‘We wachten nog altijd om te mogen vertrekken.’ Jaja. Dat zal wel. Na drie minuten ‘ding dong’. ‘Blijkbaar zijn er problemen met de locomotief.’ Voila. Zie je wel dat er meer aan de hand is? Hoe is het toch mogelijk dat wij pendelaars eerder weten wat er aan de hand is?

Daar staan we dan. Mijn rechtstreekse trein staat in panne in Brussel Centraal. De trein via Kortrijk staat in panne net buiten Brussel Zuid. Zucht. Diepe zucht.

Dé vraag

De trein kan na ongeveer 20 minuten weer vertrekken. Oef. Mijn aansluiting in Kortrijk mis ik sowieso. Ik moet er 50 minuten wachten op de trein naar Poperinge. En die heeft -uiteraard- ook vertraging. Een uur wachten in Kortrijk dus. Ik maak er het beste van en ga wandelen.

Maar. Dé vraag: geraakt de P8009 vanavond nog in Poperinge? Gaat hij morgenvroeg rijden? Als hij niet in Poperinge geraakt, kan hij de volgende ochtend niet van Poperinge naar Brussel rijden. ^Dries verzekert mij dat ze er alles gaan aan doen om de trein te laten rijden.

^Dries zegt dat goed. Vorige keer was hij grof tegen mij. Dat lees je hier. Toen heb ik daarover geklaagd en heeft hij onder zijn voeten gekregen. Nu is hij vriendelijk. Ik apprecieer dat. Maar bon, ik weet dus nog niet of de trein morgenochtend rijdt.

Volg de app, hij volgt de treinen niet.

Ik kijk ’s avonds laat nog op de app. Bij de trein van 7u13 naar Brussel staat +0. Hij zou dus rijden. Maar ik ben achterdochtig. Want er staat normaal pas +0 als de trein vertrokken is.  Als ze echt zeker weten dat hij rijdt. Dat legde ik eerder al uit in dit verhaal. 

Maar goed, ik panikeer niet. Ik denk dat het een extra service is van ^Dries. Om mij te laten weten dat de trein in Poperinge is geraakt en dat hij rijdt.

 Ik word vanochtend wakker. Bij de trein staat nog altijd +0. Hij zal dus rijden. Een half uur later is hij afgeschaft. Hoe is dit toch mogelijk?! ^Tony, die de ochtendshift heeft op Twitter, weet niks van de panne van gisteravond.

Ik laat het hem weten. Ik help hem een handje. Want ^Tony is blijkbaar niet op de hoogte. Hij geeft mij gelijk.

Nog een trein in panne? Dit kan toch niet? Ik ben boos. Ontgoocheld. Ik schrijf nog een tweet.

En daarmee is alles gezegd denk ik. En neen, excuses heb ik (nog) niet gekregen. Het blijft helemaal stil op Twitter. Ook straf.

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!