Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Treinblog #34 Excuses van de NMBS!

dagboek van een pendelaar

di 18 jun. - 6:23

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.
station wervik

Ja, het was me wat vorige week. ’s Avonds twee uur later thuis, ’s ochtends een afgeschafte trein die volgens de app gewoon reed. Ik heb me een beetje (!) kwaad gemaakt. Op mijn blog en op Twitter. (Lees hier het verhaal.) En ik heb excuses gevraagd. En gekregen! Jawel.

Pech

Dat ik twee uur later thuis was ’s avonds, dat is de wet van Murphy, zegt de NMBS. Twee treinen waren in panne gevallen. Net de treinen die mij thuis moesten brengen. Pech dus.

Ja, pech. Echt pech? Ik weet het niet, hoor. Mijn trein is een oude trein. Hij is al verschillende keren in panne gevallen. Zo was de tractie eens kapot. Dat lees je hier.  De locomotief heeft het al verschillende keren begeven, met vertraging tot gevolg. Of de trein werd ’s ochtends afgeschaft door één of ander ‘technisch probleem’. Mijn treinbegeleider heeft zelfs ooit eens gezegd ‘dames en heren, onze trein valt bijna uit elkaar.’ Echt geruststellend is dat niet.

Dus ja, als je oude treinen inzet, dan is de kans dat ze pech hebben groot. Dus zo toevallig is het dan ook weer niet. Murphy passeert al eens rapper op versleten treinen.

Werk aan de app

De NMBS geeft mij volledig gelijk als ik zeg dat de app niet goed werkt. En daar is een verklaring voor.

De app werkt goed op het moment dat treinen rijden.

— NMBS

De app werkt met sensoren. Als de trein aan een sensor passeert, wordt dat geregistreerd. Zo weet de app of je trein op tijd of te laat aan die sensor is gepasseerd en vermeldt hij +0, +1, +2 enz. Maar als je trein niet rijdt, passeert hij niet aan een sensor, en weet de app van niks!

Dus als je trein geblokkeerd staat, of je trein moet nog vertrekken, krijgt de app geen info binnen. Dan moet dat manueel ingevoerd worden. En dat gebeurt niet, of op het laatste moment. Dus als jij 10 minuten moet wandelen naar het station, dat het vertrekpunt is van de route, dan weet je nooit op tijd of je trein wel rijdt of niet.

Toppriotiteit

Ik ben al blij dat de NMBS weet dat er iets schort aan het systeem. En meer nog: het is een topprioriteit om die app beter te maken. Om de informatie naar de reiziger beter te stroomlijnen. 

Hoera! Maar je kent dat: dat is veel werk en dat kost veel geld. Dus het zal nog een paar jaar duren voor alles werkt zoals het moet. En het is ook voor de NMBS frustrerend.

Allez vooruit, we zijn dus allemaal gefrustreerd. Maar of dat de pijn verzacht?

In elk geval: een pluim en een dikke dankjewel voor de mensen die het Twitteraccount van de NMBS beheren. Bedankt om te proberen onze frustratie te temperen. Bedankt om informatie te zoeken die we zelf niet krijgen. En om zo geduldig te zijn. Bedankt.

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet