Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Treinblog #6 'Te veel informatie is te veel'

dagboek van een pendelaar

di 25 sep. - 1:04

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

De NMBS lanceert vandaag ‘Train Map’. Die website brengt het treinverkeer in kaart. Je kan je trein zien rijden op het scherm! Hoera! Alhoewel: hoera? Nóg een extra kanaal om verwarring te creëren.

En dus. Waarom precies?

Plezant, hoor, al die bewegende bolletjes op je scherm! De treinen gaan echt vooruit. Ik zie meteen de trein rijden tussen Wervik en Kortrijk. Hij is net uit Menen vertrokken. Hihi! Jammer dat ik de mensen niet kan zien zitten, dan kon ik zwaaien!

Maar wáárom lanceert de NMBS deze website nu precies? ‘Reizigers kunnen op de bewegende kaart vaststellen waar hun trein zich op elk moment bevindt, alsook reizigersinfo consulteren’, staat in het persbericht. Jaja, maar ik wil vooral weten of mijn trein op tijd zal rijden of niet. Kon ik dat via de app ook al niet? Geeft de app dan vanaf nu minder juiste informatie weer?

Te veel informatiekanalen is ook niet goed. Ik weet op den duur écht niet meer welk kanaal ik nu moet consulteren. Je hebt informatieborden in het station, je hebt de omroepers in het station, ik kan de app consulteren op mijn smartphone en in de trein heb je de treinbegeleider die ook via verschillende kanalen (tegenstrijdige) informatie kan vinden. En dan komt er nu nóg iets bij: Train Map.

Trop is te veel.

Goed, hoor, NMBS, dat jullie willen inzetten op communicatie en ‘informatieverlening’. Maar zouden jullie eerst niet eens zorgen dat alle informatiekanalen dezelfde (én juiste) informatie brengen? Mijn verhaal van twee weken geleden is toch een duidelijk voorbeeld van het feit dat alles soms een beetje in het honderd loopt. Op de borden is het vertrek van mijn trein niet zeker, op de app rijdt hij wel maar met vertraging, volgens de tablet van de treinbegeleider rijdt hij op tijd en in het station van Gent blijkt hij afgeschaft.

Is Train Map dan vanaf nu de enige juiste bron die mij eindelijk soelaas zal brengen? Wat zou dat geven in het geval van mijn avontuur van twee weken geleden? Ik zou mijn trein niet zien rijden. Maar daarmee weet ik nog niet of hij echt wel is afgeschaft. Hij kan ook gewoon vertraging hebben, en dus nog niet vertrokken zijn in Schaarbeek.

Stress

Ik krijg al stress van Train Map.
‘Uw trein rijdt niet mevrouw, dat had u toch al kunnen zien op Train Map.’
‘Uw trein rijdt volgens de app, zegt u? Ah ja, maar op Train Map zie ik hem toch niet rijden hoor.’

Welk informatiekanaal moet ik nu eerst bekijken, beste NMBS? Heeft het nog zin om stil te staan bij het grote bord in het station? Kijk ik gewoon op mijn smartphone naar de app? Of kijk ik toch best de hele tijd naar Train Map?

Zucht.

Ik weet het niet. Ik wil alleen dat mijn trein rijdt. Op tijd.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet