Uitbaters feestzalen met handen in het haar: "Alle voorschotten terugbetalen? Dat gaat gewoon niet"

vrijdag 3 april 2020 - 09:21
Voor veel uitbaters van feestzalen is dit normaal gezien de drukste periode van het jaar. Communie- en lentefeesten, trouwfeesten, … Maar dit jaar zal het stilletjes blijven. Of is het op een andere manier druk omdat er heel wat geannuleerd of verplaatst moet worden.

Dat is ook het geval bij Luc Goeyvaerts en zijn zaal 'Hof ten Eede' in Haaltert. “We hadden in onze zalen toch een tiental feesten gepland, telkens met meerdere families tegelijkertijd. Goed voor zo’n 250 à 300 personen. Daarvoor voorzien we een tof kinderfeest met springkastelen, kinderanimatie, …” Maar die vallen nu dus allemaal in het water.

“Hoe moet het nu verder? Heel veel mensen hebben een voorschot betaald. Wie gaat dat vergoeden? Want noch ik noch de klant annuleert het feest eigenlijk. Van mij mogen ze allemaal doorgaan, onze zaak staat helemaal leeg. Maar kinderen samenbrengen met ouder en grootouders kan nu natuurlijk niet. Misschien gaat ’t geregeld worden zoals in de reissector met vouchers. Gaat de regering die voorschotten terugbetalen?" Normaal gezien ben je je voorschot kwijt als je je feest annuleert. Behalve als er een goede reden is natuurlijk, zoals een sterfgeval.”

"Alle begrip, maar wij hebben geen inkomsten"

Worden voorschotten gerecupereerd als het feest verplaatst wordt naar een latere datum? “Natuurlijk. Er is al het één en ander verschoven in september. Dan blijft dat voorschot natuurlijk gewoon gelden. Maar er zijn ook heel wat mensen die hun voorschot terugvragen. En ik heb daar alle begrip voor. Maar wij hebben op dit moment totaal geen inkomsten. Als wij nu 10.000 euro van ergens moeten gaan ophoesten, dat gaat gewoon niet. Wij hebben zelf ook al de nodige voorschotten betaald voor de animatie etc. En ons vast personeel is nu ook tijdelijk werkloos.”

Creativiteit en flexibiliteit

Matthias de Caluwé van Horeca Vlaanderen reageert. “Lucs verhaal is heel herkenbaar. We krijgen deze periode heel veel vragen. Het is een bijzondere situatie waar geen draaiboek voor bestaat. Daarom hebben we gevraagd aan de overheid of er richtlijnen rond komen zodat we duidelijker kunnen communiceren naar onze leden. In afwachting daarvan roepen we op om constructief, samen naar een oplossing te zoeken. Want noch de uitbater, noch de consument heeft dit gewenst.”

Komen er extra steunmaatregelen voor dit soort horeca-ondernemer? “Het is nog vroeg. Er zijn al een aantal maatregelen genomen, maar dit is een heel specifieke situatie. Vanaf dat er duidelijkheid is over wanneer de lockdown voorbij zal zijn, willen we misschien samenzitten met de Kerk om te kijken of enige flexibiliteit kan zijn in de nieuwe communiedata. Zodat er voldoende spreiding is voor deze zaken. Feestzalen kunnen moeilijk één zaal aan 4 families per dag verhuren. Het is een uitzonderlijke situatie, dus dat vraag van iedereen wat creativiteit om hiermee om te gaan.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!