de inspecteur
Uitstel van hypotheek blijkt geld te kosten: "Waarom heeft de bank mij niet ingelicht?"
vr 16 okt. - 6:00
Wim Van Hulle uit Sint-Job kwam in maart in de economisch werkloosheid terecht. Hij diende daarom een vraag in om de afbetalingen van zijn hypotheek tijdelijk uit te stellen. "Die aanvraag is heel gemakkelijk verlopen, maar het resultaat is wat minder," vertelt hij teleurgesteld bij De Inspecteur. Wim is intussen opnieuw aan de slag en hij betaalt dus weer gewoon zijn lening af.
Pijnlijke verrassing, ruim 1500 euro bijbetalen.
"Maar toen ik mijn nieuwe aflossingstabel kreeg, zag ik dat die met zes maanden verlengd is. Dat is normaal. Maar ik moet elke maand acht euro bijbetalen" Alles bij elkaar geteld zal Wim daardoor over de hele termijn bijna 1600 euro extra moeten afbetalen. Daar is een verklaring voor. "De afbetalingen werden stopgezet, maar de interesten zijn blijven doorlopen. Ook voor die periode van 6 maanden. In totaal is dat 1600 euro en dat bedrag wordt verdeeld over resterende looptijd van mijn krediet."
Ook Manuel Vandenbrande uit Brugge koos ervoor om zijn afbetalingen tijdelijk stop te zetten. En ook hij kwam tot een pijnlijke vaststelling. "De bank heeft alles vlot geregeld via telefoon en mail. Ik moest alleen nog even tekenen. En bij de heropstart van mijn afbetaling in oktober betaal ik plots 6 euro per maand extra."
Niet voldoende geïnformeerd?
Beide mannen beweren dat de bank hen niet geïnformeerd heeft over de doorlopende interesten. "Bij nader inzien heb ik het wel teruggevonden in een document dat ik heb ondertekend. Maar ze hadden dit wel wat duidelijker mogen uitleggen aan de telefoon of via mail", vindt Wim.
De Inspecteur benadrukt wel dat de banken vooraf duidelijk over die maatregel gecommuniceerd hebben in de media. Maar volgens Wim en Manuel hadden ze dat nog eens moeten herhalen. "Als ze mij dit op voorhand hadden verteld, dan had ik waarschijnlijk een andere oplossing gezocht. Een persoonlijke lening was me dan bijvoorbeeld goedkoper uitgekomen."
"Niet fijn maar wel juist gecommuniceerd"
"Het is betreurenswaardig dat mensen zich bedrogen voelen" zegt Isabelle Marchand van bankenfederatie Febelfin, "maar ze zijn wel degelijk op voorhand op de hoogte gebracht. Ze geven trouwens ook toe dat alles in de formulieren uitgelegd stond."
Voor sommige mensen komt het nu over alsof banken geld verdienen aan de coronacrisis. "Voor alle duidelijkheid: de banken maken geen winst op dat uitstel. Die extra interestbedragen zijn de pure kostprijs van je krediet. Je bank reserveert het geld voor jouw krediet en kan er dus niets anders mee doen."
Febelfin blijft het een mooie maatregel vinden. "Veel mensen zijn hier echt mee geholpen" zegt Marchand. "Precies daarom is er ook gekozen om de uitstelregeling te verlengen tot eind 2020."
Maar de bankenfederatie kan er wel lessen uit trekken. "Misschien hadden we in sommige gevallen nog iets beter kunnen communiceren. Zeker over de termijn waarin mensen het uitstel konden aanvragen. Maar de bankensector blijft klaarstaan om mensen te helpen."