Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Unizo doet warme oproep: "We moeten er samen voor zorgen dat winkelen veilig blijft"

do 8 okt. - 6:47

De coronacijfers stijgen sterk. Maar hoe zit het met de veiligheid in onze winkels? De Inspecteur merkt in zijn eigen supermarkt dat de regels niet altijd even streng worden opgevolgd. En ook heel wat luisteraars laten weten dat het winkelen niet altijd even veilig verloopt. Danny Van Assche van Unizo begrijpt die bezorgdheid. Hij doet een warme oproep om alert te blijven en de veiligheidsmaatregelen opnieuw strikter na te leven.

De laatste dagen stijgen de coronacijfers sterk. Een aantal maatregelen werden opnieuw verstrengd. Maar hoe zit het met de veiligheid in onze winkelsDe Inspecteur merkt in zijn eigen supermarkt dat mandjes en karren niet meer altijd ontsmet worden. En dat is ook de mening van heel wat luisteraars.

Franky Eneman vat het mooi samen. "Als we winkelen lijkt het alsof corona deel is van ons leven en dat we de maatregelen wat soepeler kunnen interpreteren. Ik denk dat het goed is om mensen opnieuw te sensibiliseren." 

Regels opnieuw strikter opvolgen

Danny Van Assche van Unizo begrijpt de bezorgdheid. "Op dit moment is er geen enkele aanwijzing dat het winkelen onveilig is geworden. Maar het is een feit dat er een zekere gewenning optreedt. En dat is niet wenselijk. We moeten er voor zorgen dat we blijven sensibiliseren en dat de veiligheidsmaatregelen opgevolgd worden."

Volgens Van Assche is het vooral belangrijk dat we de veiligheid samen blijven garanderen. "De winkeliers moeten er voor zorgen dat je als klant veilig kan winkelen. Maar ook als klant heb je een verantwoordelijkheid. Respecteer ten allen tijde de afstand, houd je mondmasker op, ontsmet je handen bij binnenkomst en spreek je mede-klanten er op aan als die te dicht in je buurt komen." 

Je mag de handelaar er gerustop aanspreken dat die de regels moet blijven volgen.

— Danny Van Assche, Unizo

"Perfect oké dat de klant het mandje of karretje ontsmet"

Verschillende luisteraars laten weten dat ze het niet comfortabel vinden dat het winkelpersoneel de karretjes of mandjes niet meer ontsmet. Ingrid Vanderstappen: "In mijn buurt worden de karretjes enkel ontsmet bij Carrefour, Delhaize en Lidl. Bij andere supermarkten of winkelketens moet je dat zelf doen. Als je dan nog een keer geconfronteerd wordt met een lege bus alcoholgel, voel ik me niet veilig." 

Volgens Van Assche is het geen enkel probleem dat winkeluitbaters hun klanten het mandje of karretje laten ontsmetten. "Je kan van een klant verwachten dat die dat zelf ontsmet. Maar dan moet je dat wel heel duidelijk aangeven en dan moet je ook genoeg materiaal voorzien. Het kan niet dat klanten hun kar moeten ontsmetten en dat het ontsmettingsmiddel op is." 

Niet veralgemenen

Van Assche wijst er tegelijkertijd op dat de grote meerderheid van de winkeluitbaters de regels wel nauwgezet opvolgt. "Afgelopen weekend hadden we het 'Weekend van de Klant'. Ik heb twee dagen niks anders gedaan dan winkels in- en uitgewandeld en ik heb vooral gezien dat er nog veel aandacht is voor de veiligheid." 

Van Assche hoopt ook dat het bewustzijn de komende maanden aanwezig blijft. "Op dit moment is er geen enkele aanwijzing dat winkelen een broeihaard van besmetting zou kunnen zijn. Dat moeten we zo houden. Het is niet wenselijk dat ook onze sector geconfronteerd wordt met strengere maatregelen, zoals dat nu bijvoorbeeld het geval is voor de caféuitbaters." 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet