VAB ondanks forse prijsstijging rolstoelbijstand: “We willen rolstoelgebruikers niet in de kou laten staan”

maandag 14 september 2020 - 15:22
Wie onderweg pech heeft met de rolstoel, kan net als automobilisten of fietsers terecht bij pechverhelper VAB. Dat bleek vorige week na het emotionele verhaal van Hakema, die met een kapotte rolstoel strandde in de straat van Sven Pichal. Wel vervelend: VAB schrapte dit voorjaar haar gunsttarief voor rolstoelgebruikers. Een jaarabonnement kost daardoor niet langer 82 euro, maar wel 148 euro. “Een forse prijsstijging”, zo geeft VAB toe, “maar we willen de beste kwaliteit kunnen bieden”.

“VAB wil een organisatie zijn waar iedereen geholpen kan worden,” zo vertelt Joni Junes van VAB aan De Inspecteur op Radio 2. “We willen dus rolstoelbijstand blijven aanbieden, maar we willen dat wel op dezelfde kwaliteitsvolle manier doen als wat klanten van VAB verwachten”. VAB zegt dat ze dit voorjaar al hun producten opnieuw bekeken hebben. “Het vroegere tarief van 82 euro is niet toereikend versus de echte kosten en de complexiteit van de problemen”, zegt woordvoerder Joni Junes.  

“Jammer dat het om winst gaat”

VAB geeft toe dat het om een fors prijsstijging gaan, maar benadrukt dat ze rolstoelgebruikers niet in de kou laat staan. “Het is voor ons de enige manier om dit op een kwalitatieve manier te kunnen blijven doen,” zegt Joni Junes. Organisaties voor mensen met een handicap zijn niet te spreken over de prijsstijging en vinden het jammer dat het om winst draait. De pechverhelper ontkent dat en zegt dat het zelf met dat hoger tarief nog niet winstgevend is.

Het is voor ons de enige manier om dit op een kwalitatieve manier te kunnen blijven doen

Joni Junes

Wel wil VAB rolstoelbijstand blijven aanbieden, met alle uitdagingen die erbij horen. Want niet alle wagens zijn ervoor uitgerust bijvoorbeeld en ook niet alle wegenwachters zijn al opgeleid. Problemen met een rolstoel zijn wel anders dan bij een defect aan een auto of een fiets. Soms komt een wegenwerker in een delicate situatie terecht als de persoon vervoerd moet worden bijvoorbeeld. Dat kan vaak niet in de wagen van het bedrijf zelf. VAB bekijkt op dit moment samenwerkingen met gespecialiseerde diensten zoals taxivervoer voor mensen met een handicap.

Onbekende service

Hakema die gestrand is in de straat van Sven met haar kapotte rolstoel, moest eerst een jaarabonnement nemen met een extra opleg. Zo’n 150 euro in plaats van 128 euro. Dat is vergelijkbaar met een automobilist die beroep doet op de pechverhelper terwijl die nog geen klant is. Als je pas op het moment van pech een contract afsluit, betaal je inderdaad een iets hoger bedrag. Vervelend detail: Hakema wist niet eens dat je daarvoor zo’n contract kon afsluiten. WIGO, de winkel waar zij haar rolstoel kocht heeft beloofd dat al haar klanten wel op de hoogte zal brengen dat zo’n pechverhelpingscontract interessant kan zijn, en goedkoper is als je dat vooraf afsluit. VAB gaat ook rond de tafel zitten met VIGO hierover.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!