de inspecteur
Verlicht verkeersbord kapot?
di 24 mei - 7:56
Verlichte verkeersborden op de snelweg zijn wel vaker stuk. Maar waarom duurt het zo lang om ze te herstellen?
Waarschijnlijk heb je het ook al wel eens meegemaakt. Je rijdt ’s nachts op de snelweg en je merkt dat het verkeersbord boven de weg helemaal donker en daardoor onleesbaar is. Zoiets leidt wel eens tot gevaarlijke situaties, zeker voor mensen die de weg niet kennen.
Lamp kapot
Het Agentschap Wegen en Verkeer controleert die borden en lampen nochtans. Ze doen dat 3 keer per jaar en houden ze ook constant in de gaten met een afstandsbewakingssysteem. Dat is een computersysteem dat vanop afstand in verbinding staat met alle elektromechanische toepassingen van ons wegennet (dus ook de gewone straatverlichting) en een signaal geeft wanneer er problemen zijn.
Het Agentschap beseft wel dat dit systeem verouderd is en daardoor ook niet waterdicht meer. Zo zal het systeem vaak niet in werking treden als er bij die inwendig verlichte borden maar 1 lamp kapot is.
Maar er is hoop voor de toekomst want stilaan worden al die verouderde borden vervangen door nieuwe borden. Die werken niet meer met inwendige verlichting, maar hebben een reflectiefolie die zal oplichten door de verlichting van de wagens zelf.
En natuurlijk zijn er dagelijks ploegen van Wegen en Verkeer op de baan uiteraard, maar vooral overdag, waardoor ze kapotte lampen niet opmerken.
Melden
Als je zelf problemen ziet kan je die ook altijd melden op deze site of via de Vlaamse infolijn op 1700. Dat kunnen problemen zijn met verlichting of verkeersborden, zowel op snelwegen als op lokale wegen.