de inspecteur
Viel jouw reis in het water? Met deze tips gaat de zon misschien weer schijnen
vr 4 sep. - 10:58
Want sommige spelers in de reissector blijven hardleers en staan niet open voor alternatieven zoals het omboeken van een ticket of een reis.
Puur geldgewin
De Inspecteur liet verschillende luisteraars getuigen. Inge bijvoorbeeld. Zij had tickets van Ryanair voor Barcelona. Barcelona is nu een rode zone en dus besloot ze niet te gaan. Ryanair weigert nu om terug te betalen. Of Frans uit Ravels die met zijn mountainbikevrienden op weekend ging naar Nederland deze zomer. Ravels, dat is provincie Antwerpen, en dat zou betekenen dat Frans veertien dagen in quarantaine had moeten gaan in Nederland. Iets wat hij niet zag zitten. De verhuurder van zijn vakantiehuisje wou echter het verblijf niet omboeken. Puur geldgewin, getuigt Frans.
Schrijf alle partijen aan
Kon ook jouw reis niet doorgaan en blijf je nu met lege handen achter? Ben je benieuwd en onzeker of je ooit nog iets van je centen zal terugzien? Leen Desmedt van het ECC, het Europees Centrum voor de Consument, heeft alvast deze tips.
"Onze raad aan de gedupeerde consument is om alle betrokken partijen aan te schrijven, een mail volstaat. Als consument onderhandel je normaal gezien enkel met de partij waarmee je het contract afsloot, maar op dit moment zou ik er alle partijen bij betrekken. Dus schrijf je bookingsagent aan, de luchtvaartmaatschappij, de autoverhuurder enzovoort. Laat hen de reden weten waarom de reis niet kon doorgaan en vraag hen wat de mogelijkheden zijn. Kan een terugbetaling, een omboeking of een voucher?"
Desmedt beseft dat het geen makkelijk verhaal is want haast elk EU-land hanteert andere regels. "Het vouchersysteem bijvoorbeeld. België paste de pakketreis-voucher toe van 20 maart tot 19 juni, Frankrijk gaat ermee door tot 15 september en Nederland besliste recent de voucher aan te houden tot eind 2020. In verschillende landen hebben ook hotels, campings of aanbieders van andere niet-pakketreis gebonden recreatieve activiteiten de mogelijkheid om vouchers uit te geven. Het is dus een heel complexe materie."
Op heel veel reisvragen heeft het ECC een duidelijk antwoord geformuleerd. Die kan je allemaal vinden via deze link. Het ECC staat ook voor je klaar met antwoorden als het gaat over reizen in Europa. Hoe je hen het best bereikt, vind je hier. Heb je een vraag over reizen in België, dan kan je aankloppen bij Test-Aankoop, bij de Consumentenombudsdienst of bij de Geschillencommissie reizen.