Vital krijgt onterecht een boete in lage-emissiezone: "Auto stond fout geregistreerd en toch moet ik 150 euro betalen"

dinsdag 17 november 2020 - 08:11
Luisteraar Vital Bonhomme uit Peer krijgt een boete omdat hij met zijn auto met euronorm 4 Antwerpen binnenrijdt. Dat klopt niet, want zijn auto heeft euronorm 5. Blijkbaar is er een fout gebeurd bij de inschrijving. En toch moet hij de boete betalen. "De beboetingsambtenaar wil gewoon niet luisteren naar mijn verhaal."

Vital Bonhomme zal zich een bezoek aan het ziekenhuis van Antwerpen nog lang herinneren. "Eigenlijk moest ik helemaal niet in de stad zijn, maar ik ben mijn GPS blindelings gevolgd," vertelt Vital. En dat komt hem duur te staan want enkele weken later ontvangt hij een boete van 150 euro in de bus. "Ik was zogezegd met mijn auto met euronorm 4 in de lage-emissiezone (LEZ) geweest en dat mag niet. Maar mijn auto heeft een euronorm 5!" Vital probeert de boete aan te vechten, maar zonder succes.

Foutje bij de registratie

Volgens de databank waar de beboetingsambtenaar zich op baseert, heeft de wagen van Vital een euronorm 4. "Maar op mijn gelijkvormigheidsattest staat wel degelijk dat het om euronorm 5 gaat. De constructeur heeft dit ook aan mij bevestigd."

Volgens Thomas De Spiegelaere van het DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen) is er een fout gebeurd bij het invoeren van de wagen. "De constructeur vult voor elke wagen die wordt ingevoerd een aantal gegevens toe aan de databank van het DIV. En in dit geval is er daar een fout gemaakt." Die fout is vervolgens niet opgemerkt wanneer de auto is ingeschreven en een nummerplaat heeft gekregen..

De constructeur heeft een fout gemaakt bij het invoeren van de gegevens van de nieuwe wagen. Het is wel degelijk een euronorm 5.

Thomas De Spiegelaere, DIV

"Er worden jaarlijks miljoenen gegevens ingegeven. Het gebeurt zelden dat daar een fout in zit. Daarom wordt die info niet altijd even nauwkeurig gecontroleerd," aldus het DIV. Maar Vital heeft dus wel degelijk een wagen met euronorm 5

Beboetingsambtenaar is onbereikbaar

De DIV heeft de fout intussen rechtgezet. Met deze nieuwe informatie probeert Vital de boete te laten schrappen. "Het is zo goed als onmogelijk om in contact te komen met de beboetingsambtenaar. Je kan de dienst enkel mailen. En de mensen daar staan totaal niet open voor dialoog." Ondanks alle extra informatie die Vital doorstuurt, blijft de beboetingsambtenaar bij haar standpunt. 

Op de koop toe wordt de boete verhoogd met bijna 50 euro omdat Vital te laat betaald heeft. "Ik kreeg wel nog de kans om naar de politierechtbank te stappen, maar dat vind ik als leek toch geen evidentie." Uiteindelijk betaalt Vital de boete van 198,60 euro.

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik het antwoord van de beboetingsambtenaar kreeg. Ik moest de boete gewoon betalen.

Vital Bonhomme

Ombudsvrouw bevestigt probleem

Volgens Karla Blomme, ombudsvrouw van de Stad Antwerpen, is het verhaal van Vital heel herkenbaar. "De beboetingsdienst is inderdaad moeilijk te bereiken. En het is extra jammer dat ze zich niet flexibel opstellen hoewel het duidelijk is dat het hier om een fout gaat."

De beboetingsambtenaren zijn volgens Blomme heel streng. "Ze volgen de letter van de wet heel streng op. Daardoor houdt men weinig rekening met de bewijsstukken van mensen die bezwaar indienen." Volgens de ombudsvrouw komt dat door de grote hoeveelheid bezwaren die ze moeten behandelen. "Er komen zoveel bezwaren binnen dat ze soms wat snel beslissingen maken."

Ben je het niet eens met je boete, dien dan zeker bezwaar in. En neem contact op met de ombudsdienst van de stad.

Karla Blomme, ombudsvrouw Stad Antwerpen

De ombudsvrouw raadt ook aan om zeker bezwaar aan te tekenen wanneer je het niet eens bent met de boete. "Je kan in eerste instantie beroep aantekenen bij de dienst van de beboetingsambtenaren. En indien je daar geen gehoor krijgt, kan je altijd de stap naar de politierechtbank zetten."

Tenslotte heeft ze ook nog een tip voor iedereen: "Ben je het niet eens met je LEZ-boete, neem dan zeker ook contact op met de ombudsdienst. Wij kunnen helpen bemiddelen om het dossier nog eens te laten nakijken." Dat kan via deze link.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!