Vlucht vertraagd of geannuleerd? Zo regel je compensatie

vrijdag 5 juli 2019 - 15:21
Vliegreis geboekt? Ken je rechten!
Veel reizigers weten nog altijd niet waarop ze recht op hebben bij vluchtproblemen. Deze nieuwe module maakt jouw aanvraag eenvoudiger.

Makkelijk berekenen

Bij een vliegreis kan er veel fout gaan: een vertraging, overboeking of annulatie. vervelend! Of je komt aan in Spanje, maar je bagage staat in Italië... In veel gevallen heb je recht op een compensatie, maar soms ook niet.

Het Europees Centrum voor de Consument heeft een module ontwikkeld waarmee je snel achterhaalt of je recht hebt op een vergoeding én waaruit die precies bestaat.

Op de website van het ECC vind je de berekeningsmodule

Stappenplan

Voel je je benadeeld door een luchtvaartmaatschappij? Volg dan dit stappenplan:

  1. Achterhaal met de ‘Bereken uw vergoeding’-module of je recht hebt op compensatie.
  2. Maak uw klacht kenbaar via de website van de luchtvaartmaatschappij of per e-mail. Eventueel per post met een voorbeeldbrief.  
  3. Ga je niet akkoord met het antwoord van de luchtvaartmaatschappij? Neem dan contact op met de juristen van ECC België. Zij helpen je gratis bij het zoeken naar een minnelijke oplossing.

Ook FOD Mobiliteit kan helpen

Als je een schadeclaim indient bij een luchtvaartmaatschappij en die beroept zich op overmacht, dan heb je als consument altijd het recht om die omstandigheden nog eens dubbel te checken.

Alle landen van de Europese Unie maar ook Ijsland, Zwitserland of Noorwegen, hebben daarvoor een orgaan opgericht. Het National Enforcement Body.

Voor België is dat de afdeling passagiersrechten binnen de FOD Mobiliteit. Voor vluchten die vertraagd zijn of geannuleerd werden op Belgische bodem, kan je dus bij de FOD Mobiliteit terecht. In het bijgevoegde artikel vind je meer informatie.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!