Waar blijft het logo voor lactosevrije producten? "Dat zou de zoektocht zoveel gemakkelijker maken"

woensdag 25 november 2020 - 08:12
kind drinkt melk
Hanna Vanneste heeft een dochter van 8 jaar die lactosevrije producten moet eten. Voor Hanna is het al een moeilijke zoektocht geweest die voor heel wat ergernis en frustratie zorgt. Lactosevrije producten staan vaak kriskras door elkaar in de supermarkt en ze zijn soms lastig te herkennen omdat er geen speciaal logo bestaat. De Inspecteur op Radio 2 zoekt uit of dat beter kan.

Hanna Vanneste getuigt bij De Inspecteur hoe moeilijk ze het vindt om eten te kopen voor haar dochter omdat die sinds kort lactosevrij moet eten. Lactose of melksuiker is een suiker die in melk en melkproducten van alle zoogdieren voorkomt. In de meeste zuivelproducten zit lactose maar het komt ook voor in heel wat andere producten zoals chocolade en snoep. 

Boodschappen doen, kost veel tijd

"Aangezien mijn dochter geen lactose verdraagt, zit er niks anders op dan op zoek te gaan naar alternatieven", aldus Hanna. En dat is geen gemakkelijke zoektocht. "Het begint al met het feit dat ik nu in verschillende supermarkten eten koop. Diepgevroren sandwiches vind ik bij Aveve, lasagne bij Colruyt, choco, pizza en mozzarella bij Delhaize." 

Verschillende supermarkten bezoeken, vergt veel tijd. Maar ook in de winkel zelf doet Hanne er lang over vooraleer ze aan de kassa staat. "In die winkels staan de lactosevrije producten overal verspreid. Ik moet ook altijd de kleine lettertjes lezen want melk kan echt in élk product zitten. In koeken en ontbijtgranen en zelfs in salami of chips."

Hanna is er van overtuigd dat het sneller kan en ze doet ook twee concrete voorstellen aan de supermarkten en de voedingsindustrie:      

  • Maak werk van een officieel logo voor lactosevrije producten en zet dat duidelijk zichtbaar op de verpakking
  • Zet de lactosevrije producten netjes naast elkaar zodat klanten ze gemakkelijk vinden. In de koelafdeling moet dat toch echt haalbaar zijn?

Lactosevrij logo nog niet in zicht

De Inspecteur legt de vraag naar een logo voor aan Renaat Debergh van de BCZ (Belgische confederatie van de Zuivelindustrie). Op dit moment bestaat er nog geen logo en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. "Er zijn nu al producten waar duidelijk op vermeld staat dat ze lactosevrij zijn. Maar er is nog geen logo. Dat logo is Europese bevoegdheid. Maar er zijn momenteel ook geen duidelijke Europese regels over wanneer een product lactosevrij is of niet", aldus Debergh.

Er moet dus eerst een Europese norm komen die duidelijk definieert wanneer een product lactosevrij is en wanneer niet. "Het is een complexe problematiek. Er moet een Europese norm komen maar daar is nog geen eensgezindheid over", aldus Debergh. Volgens hem zou zo'n Europese norm nochtans een vooruitgang betekenen. “Wij hopen dat de norm er komt. Dat zou voor iedereen, in de eerste plaats voor de consument, maar ook voor de zuivelverwerkers en voor de hele voedingsindustrie een goede zaak zijn. Dan is het een gelijk speelveld voor iedereen in Europa, dan is het klaar en duidelijk.“ 

Het is een complexe problematiek. Er moet een Europese norm komen maar ze geraken er niet over eens

Renaat Debergh van de Belgische confederatie van de Zuivelindustrie

Supermarkten denken na over duidelijke indeling

De Inspecteur legt de suggesties van Hanna voor aan Delhaize. Woordvoerder Roel Dekelver vertelt dat de supermarkt er wel degelijk mee bezig is om lactosevrije producten zo herkenbaar mogelijk te maken.

"We zijn aan het evolueren naar een andere indeling. Alle lactosevrije melkproducten en plantaardige drinks staan bij Delhaize nu al samen in de niet-gekoelde afdeling. Dat is een groot assortiment met wel dertig producten, naast de melk. In de versafdeling staan de lactosevrije desserts en plantaardige desserts ook samen in de koeltoog, maar de andere lactosevrije producen staan nog niet apart. De lactosevrije kaas staat bijvoorbeeld naast de klassieke Goudakaas. Het staat dan wel goed aangeduid dat het ene product lactosevrij is." 

Volgens Dekelver is het een duidelijke keuze om niet zomaar alle lactosevrije producten bij elkaar te zetten. "We zetten de lactosevrije kazen bewust niet naast de andere producten binnen het lactosevrije assortiment maar wél gewoon naast de niet-lactosevrije kazen. Op die manier kan de klant zelf kiezen welke kaas hij wil. Gaat hij voor de lactosevrije variant of kiest hij voor één van de vele andere kazen die wel lactose bevatten?". 

Vraag naar lactosevrije producten stijgt

De vraag naar lactosevrije producten stijgt wel. "Het is een trend die zich al jaren doorzet. We hebben het assortiment lactosevrije producten de laatste jaren dan ook sterk uitgebreid. Er zijn lactosevrije melkproducten en ook plantaardige producten, die ook geschikt zijn voor mensen met lactose- intolerantie. Vanaf volgend jaar gaan we nog meer focussen op dit soort van producten want de vraag naar meer producten blijft stijgen", aldus Dekelver.

We zien dat meer en meer mensen daarmee bezig zijn en als dat groeit is het altijd te overwegen om er een apart assortiment van te maken

Roel Dekelver van Delhaize

Wel digitale hulp in de supermarkt

Roel Dekelver van Delhaize stelt ook vast dat er nog geen logo is. Maar hij verwijst klanten door naar de website. “Je kunt wel op onze website intikken 'lactosevrij'. Dan krijg je een overzicht van onze lactosevrije producten. Je kunt nu ook al de barcode van de producten in de winkel inscannen en dan krijg je een duidelijk overzicht van de productinformatie. Zo kun je direct zien of er lactose in het product zit.“ 

Digitalisering biedt volgens Dekelver veel mogelijkheden in de toekomst: “We kunnen zeker bekijken of we via de productgegevens en de code nog meer duidelijke informatie over ingrediënten kunnen meegeven." 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!