de inspecteur
Waar blijft mijn nieuwe wagen?
ma 25 sep. - 3:33
Ja absoluut die bestaan!
Als je contractueel geen afspraken maakt met je verkoper dan geldt voor wagens de normale leveringstermijn van 30 dagen. Wat je wel regelmatig ziet in de autosector is dat die initiële leveringstermijn om een bepaalde reden aangepast wordt, en dat mag ook. Eén keer toch, want de tweede leveringstermijn moet wel gerespecteerd worden door de verkoper. Doet hij dat niet dan heb je als consument het recht om de verkoop op te zeggen. Dat doe je best met een aangetekende brief.
Natuurlijk is zo'n aankoop opzeggen een grote stap. Als je een nieuwe wagen aankoopt dan wil je daar ook graag mee gaan rondrijden uiteraard. Probeer daarom toch in gesprek te blijven met je verkoper en onderling enkele compensaties af te spreken. Dat kan bijvoorbeeld een vervangwagen zijn als je vorige wagen niet meer in je bezit is, of gadgets voor in je nieuwe wagen, of gedurende een bepaalde periode gratis onderhoud. Weet wel dat over die compensaties geen algemene regels bestaan en als je tot afspraken komt zet je ze best op papier.
Andere goederen?
Bij andere goederen gelden net dezelfde regels als voor een wagen. Er is wel een verschil als het om een dwingende aankoop gaat. Bijvoorbeeld een trouwjurk die zeker niet te laat mag geleverd worden. Of een nieuwe fiets om een fietsvakantie mee te doen in de zomer. In dergelijke gevallen gaat het om een dwingende aankoop en mag je van de aankoop afzien als de eerste leveringstermijn niet wordt gerespecteerd. Probeer wel bij het afsluiten van het contract duidelijk aan de verkoper te vermelden dat het om een dwingende aankoop gaat die je zeker nodig hebt op een bepaald moment.
Komen jij en de verkoper echter niet tot compromissen dan kan je altijd de Consumentenombudsdienst contacteren die op zijn beurt kan proberen om te bemiddelen.