Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Waar blijft mijn nieuwe wagen?

ma 25 sep. - 3:33

Hoe lang mag de leveringstermijn voor een nieuwe wagen duren? En wat kan ik eventueel als compensatie krijgen? Bestaan daar regels over?

Ja absoluut die bestaan!

Als je contractueel geen afspraken maakt met je verkoper dan geldt voor wagens de normale leveringstermijn van 30 dagen. Wat je wel regelmatig ziet in de autosector is dat die initiële leveringstermijn om een bepaalde reden aangepast wordt, en dat mag ook. Eén keer toch, want de tweede leveringstermijn moet wel gerespecteerd worden door de verkoper. Doet hij dat niet dan heb je als consument het recht om de verkoop op te zeggen. Dat doe je best met een aangetekende brief.

Natuurlijk is zo'n aankoop opzeggen een grote stap. Als je een nieuwe wagen aankoopt dan wil je daar ook graag mee gaan rondrijden uiteraard. Probeer daarom toch in gesprek te blijven met je verkoper en onderling enkele compensaties af te spreken. Dat kan bijvoorbeeld een vervangwagen zijn als je vorige wagen niet meer in je bezit is, of gadgets voor in je nieuwe wagen, of gedurende een bepaalde periode gratis onderhoud. Weet wel dat over die compensaties geen algemene regels bestaan en als je tot afspraken komt zet je ze best op papier.

Andere goederen?

Bij andere goederen gelden net dezelfde regels als voor een wagen. Er is wel een verschil als het om een dwingende aankoop gaat. Bijvoorbeeld een trouwjurk die zeker niet te laat mag geleverd worden. Of een nieuwe fiets om een fietsvakantie mee te doen in de zomer. In dergelijke gevallen gaat het om een dwingende aankoop en mag je van de aankoop afzien als de eerste leveringstermijn niet wordt gerespecteerd. Probeer wel bij het afsluiten van het contract duidelijk aan de verkoper te vermelden dat het om een dwingende aankoop gaat die je zeker nodig hebt op een bepaald moment.

Komen jij en de verkoper echter niet tot compromissen dan kan je altijd de Consumentenombudsdienst contacteren die op zijn beurt kan proberen om te bemiddelen.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet